Achiel Boxoen krijgt Skoda-topwagen en ‘Mister Ypres’ Freddy Loix als leermeester

Achiel Boxoen in actie op de Sezoensrally in Bochelt, waar hij uitviel toen hij op een zevende plaats stond. (Foto David Mares)
Redactie KW

Amper 20 jaar en slechts een handvol rally’s op zijn actief, maar toch al een officieel zitje in handen: Achiel Boxoen is de veelbesproken opvolger van Freddy Loix bij Skoda België. Na een intense voorbereiding onder leiding van ‘Mister Ypres’ werd de Ieperling afgelopen weekend voor de leeuwen gegooid in de Sezoensrally.

Achiel Boxoen was tot begin dit jaar nog vrij onbekend in rallymiddens. Hij maakte pas vorig jaar zijn debuut, ver weg van de streekwedstrijden. “Ik reed in Polen en Tsjechië vier rally’s met een kleine Skoda. Het was vooral de bedoeling om rustig bij te leren zonder veel druk van buitenaf. Mijn vader is vrij bekend in het milieu en ik wou niet meteen kritiek,” vertelt Achiel, die een team vormt met Izegemnaar Jasper Vermeulen. “Het plan was om dit jaar opnieuw in het buitenland te rijden. Tot ik iemand mij de tip gaf om me voor te stellen bij Skoda, waar ze een jonge piloot zochten om Loix op te volgen. Ik kon een testsessie met hem afwerken waarbij gepeild werd naar mijn potentieel als piloot. Hij bleek onder de indruk en zag het meteen zitten om mij te coachen.”

Dat de felbegeerde plek bij Skoda naar een piloot met amper ervaring of enig palmares ging, leverde heel wat kritiek op. ” Skoda zocht net iemand met weinig bagage zodat ze die nog volledig konden kneden. Iemand met veel ervaring heeft al bepaalde gewoontes die nog moeilijk af te leren zijn. Ze wilden echt iemand vanaf nul begeleiden en stap per stap opbouwen, al is het nu wel heel snel gegaan natuurlijk. De kritiek was uiteraard niet leuk om lezen. Maar ik hoop dat men begrijpt dat ik deze kans ten volle moest grijpen. Het is trouwens zeker niet zo dat alles via mijn vader werd geregeld. Ik heb het zelf moeten doen en ook zelf budget moeten zoeken. Het is allesbehalve simpel geweest.”

Veel testkilometers

Om de overstap naar de Skoda Fabia R5 te vergemakkelijken reed Boxoen eerst twee BK-wedstrijden met een Opel Adam R2. “Voor onze eerste wedstrijd in Tielt hadden we toch al zo’n 500 km getest. Jammer genoeg kenden we er al vroeg mechanische pech. Naar de tijden mocht ik niet kijken, maar achteraf bleken die toch behoorlijk goed in vergelijking met de andere Juniors. Dat gaf wel een boost, waardoor ik in de Rallye de Wallonie misschien iets te overmoedig was en van de baan ging. Hoewel Freddy niet echt verbaasd was, had hij zo’n fout eerder op een test verwacht. Daar rijden we sneller tegen de limiet, omdat we het parcours beter kennen. Ondertussen heb ik al geleerd dat er heel wat verschil is tussen test- en wedstrijdkilometers.”

Enkele weken geleden werkte de poulain van Loix zijn eerste test met de Fabia R5 af. “In het begin was ik toch onder de indruk van de wagen. Het was vooral moeilijk om de bochtensnelheid en rempunten te bepalen. Met de hulp van Freddy ging het na een tijdje vrij vlot. Omdat ik amper wedstrijdkilometers had, vond ik het wat vroeg om daarna meteen een rally te rijden met de R5, maar Freddy en Skoda overtuigden me om vooruit te kijken. We reden een kleine wedstrijd in Leptines als test, waar Freddy op mijn vraag als copiloot fungeerde. In het begin gaf hij enkel tips, maar naar het einde toe las hij ook nota’s en draaiden we enkele besttijden.”

Achiel Boxoen is pas 20 jaar, maar toch stellen Skoda België en Freddy Loix heel wat vertrouwen in hem. (Foto David Mares)
Achiel Boxoen is pas 20 jaar, maar toch stellen Skoda België en Freddy Loix heel wat vertrouwen in hem. (Foto David Mares)

Fatale steen

Afgelopen zaterdag volgde de eerste confrontatie met de BK-tenoren in de Sezoensrally van Bocholt. Boxoen had er een zevende plek in handen toen hij met de finish in zicht moest opgeven. “We waren rustig gestart met de bedoeling stap per stap op te bouwen. Enkel op het einde mocht ik even naar de chrono’s kijken. Echt goed waren die natuurlijk niet, maar het is normaal dat we nu nog niet kunnen wedijveren met piloten die al jaren met een R5 rijden. Spijtig genoeg raakten we de steen die ook Verschueren fataal werd en brak de ophanging.”

Na een leerrijke Sezoensrally wordt voor Ieper nog een test afgewerkt in Wervik, maar druk om te presteren is er niet meteen. “Echte resultaten worden pas volgend seizoen verwacht. Dit jaar is het vooral de bedoeling om me zo goed mogelijk klaar te stomen. Ik wil zoveel mogelijk bijleren en vooral elke wedstrijd progressie maken.”

(JDH)