Winst luchthaven Oostende sterk gedaald

Redactie KW

De winst van de Oostendse luchthaven daalde van 995.258 euro in 2009 tot 153.018 euro in 2010. Dat werd bekendgemaakt bij de voorstelling van het eerste duurzaamheids- en jaarverslag van de luchthaven. De winstdaling is vooral te wijten aan de gestegen bedrijfskosten.

Winst is een relatief begrip bij de luchthaven van Oostende, want de voornaamste bronnen van inkomsten zijn een werkingsdotatie en een investeringsdotatie van de Vlaamse overheid, in 2010 goed voor respectievelijk 4.892.000 en 2.908.000 euro, quasi dezelfde bedragen als vorig jaar. De eigen opbrengsten daalden licht van 4.546 euro naar 4.312.000 euro en dat komt vooral door de daling van de vrachttrafiek met 13,6%.

Volgens financieel manager Ann Vanpraet is de winstdaling vooral te wijten aan de gestegen bedrijfskosten. ‘We onderhouden steeds meer wagens in eigen beheer en deden veel uitgaven om het sneeuwmateriaal in orde te brengen. Door de hevige sneeuwval investeerden we fiks in ontijzelingsproduct, wat ons ook wel een winst opleverde omdat de luchthaven altijd open kon blijven. Verder steeg de elektriciteitsfactuur mee met de marktprijzen en kreeg onze brandweer een volledig nieuw pakket interventiekledij.’

De daling van de vrachttrafiek is voornamelijk te wijten aan het wegvallen van MK Airlines. Volgens algemeen directeur Gino Vanspauwen heeft de luchthaven nood aan een nieuwe grote klant. De passagierstrafiek steeg wel met 10,8% in 2010, maar volgens Vanspauwen blijft vooral de vracht van belang voor Oostende.

De luchthaven koppelde het jaarverslag voor het eerst aan een duurzaamheidsverslag. ‘We willen een helder en transparant beeld geven van onze prestaties inzake duurzame ontwikkeling’, aldus Vanspauwen. ‘We scoorden een B, erkend door de internationale organisatie Global Reporting Initiative (GRI) en daar zijn we best trots op, maar een A is op termijn het streefdoel. We willen duurzame luchtvaartmaatschappijen aantrekken en het energieverbruik laten dalen, al is het verouderde gebouw op dat vlak een probleem. Er zijn gigantische investeringen nodig om deze luchthaven echt duurzaam te maken.’

Zoals bekend is de Vlaamse overheid al jaren bezig met de privatisering van de luchthaven van Oostende. ‘Ik verneem dat het de bedoeling is in 2012 te landen’, zegt Vanspauwen. ‘Ik hoop ook dat het niet langer duurt. Intussen start ik de procedure voor de bouw van een nieuwe loods voor de vrachtafhandeling aan de Rolbaanstraat. Daar is wel de goedkeuring van de minister voor vereist, maar het geld is beschikbaar.’

(HH)

Meer in Krant van West-Vlaanderen (editie De Zeewacht)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier