Westtoer zet in op gastronomie en waterrecreatie

Redactie KW

Westtoer wil dit jaar aan de kust inzetten op waterrecreatie en gastronomie.

Dat zegt het provinciebedrijf dat toerisme promoot bij de start van het Vakantiesalon. De zee blijft een toeristische topregio en dat ondanks niet altijd standvastig weer blijven de toeristen komen. Want zowat de helft van de toeristen komt naar de kust, omwille van de nabijheid, uit gewoonte of de gezelligheid.

Beleving

Ook dit jaar worden er accenten gelegd. Daarbij is “beleving” het codewoord. Westtoer wil inzetten op shopping, eten en vooral watersport. Bijna alle tien de kustgemeenten hebben intussen een nieuwe of vernieuwde surfclub. “Die strandclubs zijn een mobiliserende factor. Als je kijkt naar die van Heist: daar zijn 800 jonge mensen lid van die club. We hebben er zo 10, dan is de rekening snel gemaakt. En die clubs zijn niet alleen watersportclubs: het zijn ook meeting points, waar mensen komen: fietsers, wandelaars, passageklanten”, zegt regiomanager Kust Geert Hoorens.

En ook eten wordt -nog meer- een aandachtspunt. Met Europese centen zet Westtoer vanaf dit jaar dan ook volop in op de sea-gastronomy. Zo worden onder meer chef-koks gevraagd om van de zomer in enkele surfclubs strandbarbecues te houden, met vis uit de Noordzee.

(M.D./A.D.)

Westtoer zet in op gastronomie en waterrecreatie

Bekijk hier de reportage

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier