Waterpeil De Leie moet omlaag voor uitzonderlijk transport

Voor de doortocht van dit bijzonder transport moest het niveau van De Leie dertig centimeter omlaag
Redactie KW

Aan de brug Desselgem-Ooigem op de Leie is vanmorgen een uitzonderlijk groot transport over het water tot een goed einde gebracht. Twee reuzentanks bedoeld voor de petrochemische nijverheid zijn van Harelbeke op weg naar Rotterdam. Enig knelpunt op het traject is de brug Desselgem-Ooigem. Die is niet hoog genoeg om het schip door te laten. Daarom moest het waterpeil met 30 centimeter worden verlaagd.

Het schip de Presagio had een uitzonderlijke lading aan boord. Twee reuzentanks van elk dertig meter lang, bijna 8 meter breed en 8 meter hoog. Over de weg is dit transport van Harelbeke naar Rotterdam zo goed als onmogelijk. Via de Leie is er maar één knelpunt en dat is de brug Desselgem-Ooigem. De brug is amper 5 en een halve meter hoog, dat is te laag om het transport door te laten. Vandaar dat het waterpeil moest dalen.

“De sluis bevindt zich in Sint-Baafs-Vijve,” zegt Jan Balduck van Waterwegen en Zeekanaal. “Daar kunnen wij door de stuw aan te passen het waterpeil relatief gemakkelijk doen dalen.”

Het waterpeil was 30 centimeter gedaald, dat was net voldoende. Bovendien was het schip ook met 1500 ton extra zand geladen zodat het nog wat dieper in het water lag. Toch blijft de hele operatie een risico zegt ook de constructeur van de tanks.

“Ik had er goeie hoop op,” weet Olivier Ramont van Geldof Metaalconstructie. “Uiteraard zijn we altijd afhankelijk van bepaalde factoren. Als er een schip uit de tegenovergestelde richting komt en die wekt golven op, dan is dat altijd gevaarlijk.”

Er zijn plannen om de brug af te breken en her op te bouwen, maar wanneer dat zal gebeuren is nog niet uitgemaakt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier