Vier Brugse verenigingen uiten hun ongerustheid over bouw nieuwe Dampoortsluis

Redactie KW

Ze stellen zich vragen over de concrete wijze waarop dit moet gebeuren, meer bepaald betreffende de doorvaart van Brugge.

De persmededeling komt van Ingrid Fockedey en Hubert Van Bele van SOS voor een leefbaar Brugge, Bob Vanhaverbeke van vzw Brugge die Scone, Wouter Priem van vzw Erfgoedforum Brugge en Andries Van den Abeele van vzw Marcus Gerards. De brief richt zich aan het adres van de bevoegde minister Hilde Crevits.

“Het complex van sluizen aan de Dampoort is een relatief ingewikkeld ‘kluwen’ met een lange, historische voorgeschiedenis. In de literatuur wordt meestal over het ‘Dampoortcomplex’ eerder dan over de ‘Dampoortsluis’ geschreven. Wat betekent in deze context een ‘nieuwe’ sluis? Komt die op de huidige of een andere plek? Hoe zal men omgaan met de sluis die de beheersing van de binnenwateren van Brugge regelt? Hoe zal de scheepvaart gebeuren tijdens de onvermijdelijk langdurige werken? Hoe komt het dat een nieuwe sluis die in de jaren zeventig op 2 miljard frank werd geraamd, thans nog steeds maar 50 miljoen euro zou kosten?”, vragen ze zich ten eerste af.

Nog meer en grotere binnenschepen?

En ten tweede: “De bouw van een nieuwe Dampoortsluis heeft enkel zin als hierdoor een toegenomen trafiek van (grotere) binnenschepen kan ontstaan. Nochtans, als dit zich inderdaad realiseert, betekent het dat de bruggen, vanaf de Krakelebrug tot aan de Katelijnebrug nog méér zullen moeten worden gedraaid. De toegang tot de binnenstad, die nu al problematisch is langs deze kant van de stad, zou in dit geval bijna volledig onmogelijk worden.”

Vaste hoge bruggen

“Dit werd destijds ook ingezien, samen met het feit dat grotere en loggere schepen zo weinig mogelijk mochten gehinderd worden in hun vaart”, vervolgen ze. “Men kwam toen voor de dag met een plan om alle bruggen te vervangen door vaste hoge bruggen. Tot men moest vaststellen dat dit, in verband met de op- en afritten van zo’n bruggen, betekende dat tientallen huizen dienden te worden onteigend en gesloopt, onder meer in de Langestraat, de Gentpoortstraat en Oude Gentweg, de Katelijnestraat, evenals aan de Damse Vaart, de Moerkerkse steenweg, de Generaal-Lemanlaan, de Baron-Ruzettelaan. Toen de onmogelijkheid hiervan werd ingezien, werden de plannen opgeborgen. Wat is er sindsdien gewijzigd?”

(FJA)

Meer in Krant van West-Vlaanderen, editie Brugsch Handelsblad

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier