Zwaar verkeer zal voortaan geweerd worden uit het centrum van Zonnebeke

Redactie KW

Tijdens de gemeenteraad werd beslist dat het zwaar verkeer zal omgeleid worden via de Langemarkstraat.

“Tussen de rotonde in het centrum en de rotonde aan de Briekke is het onvoldoende breed voor het kruisen van twee vrachtwagens. De zwakke weggebruikers dreigen hierdoor in gevaar te komen. Langs de straat liggen twee scholen en een rusthuis en ook de ingang van het museum,” aldus schepen Johan Demonie (Inspraak). ”

Daarom hebben we besloten het zwaar verkeer (7,5 ton en meer) komende vanaf de Roeselarestraat om te leiden aan de rotonde van de kerk via de Langemarkstraat om zo via de IJzerweg de Ieperstraat terug te bereiken.

Deze maatregel zal pas starten na het einde van de werken in de Langemarkstraat. Het zwaar verkeer vanuit richting Ieper mag wel door. We willen het zwaar verkeer ontmoedigen om door Zonnebeke te rijden. Aan de Broodseinde komt de nodige signalisatie.”

De SP.A-oppositie juichte de maatregel enerzijds toe, maar vindt dat het probleem gewoon wordt verlegd. “Deze beslissing vraagt een dringende aanpak van de Langemarkstraat om de verkeersveiligheid te verhogen. Dit kan door een betere indeling met duidelijker fietspaden, parkeerstroken, en oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers” aldus raadslid Maxim Vandermeeren (SP.A). “Wat met de honderden jeugdspelers van SC Zonnebeke die iedere avond in volle avondspits naar hun voetbaltraining gaan? Wat met de verkeersveiligheid van de vele nieuwe bewoners van de nieuwe bouwprojecten in de omgeving van de Langemarkstraat? Wat met de gebruikers van de net aangelegde verbindingsweg tussen de IJzerweg en basisschool De Wijzer? Een oversteekplaats in de IJzerweg ter hoogte van deze nieuwe weg is noodzakelijk. Wat met de traditie van de vinkenzetting die gedurende 5 maanden plaats vindt in de IJzerweg? Daarom vragen we met SP.A om deze maatregel na 3 maanden grondig te evalueren en ervoor te zorgen dat men de nodige aanpassingen doet om de verkeersveiligheid te garanderen van iedere inwoner”, zei Vermeeren.

Schepen van mobiliteit Johan Demonie antwoordde dat de Langemarkstraat later wordt aangepakt en dat het uiteindelijke doel is het centrum vrachtvervoer te ontmoedigen en te beperken tot 7,5 ton.

(NVZ)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier