Zes organisaties willen treinverbinding Kortrijk-Oostende verbeteren

© BELGA
Redactie KW

De zes willen de oude dienstregeling gedeeltelijk terug ingevoerd zien.

Intercommunale Leiedal, Voka Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, KU Leuven Campus Kulak Kortrijk, Howest, Vives en UG Campus Kortrijk lanceren een voorstel om de vorige dienstverlening van de treinverbinding Kortrijk-Brugge-Oostende gedeeltelijk terug te herstellen.

Om met de trein van Kortrijk naar Brugge te gaan, doe je er nu 59 minuten over, 15 minuten langer dan tijdens de vorige dienstregeling. De rit tussen Kortrijk en Oostende leg je nu af in 1 uur 17 minuten, 22 minuten langer dan vroeger. Zowel voor de werkgelegenheid als het onderwijs zijn deze lange reistijden nadelig. Daarom willen de zes organisaties, gedeeltelijk, de oude dienstregeling terug.

Werknemers en studenten

“Kortrijk is een welvarende stad, met veel werkgelegenheid”, aldus Philippe De Veyt, ondervoorzitter Voka Kortrijk. “De werkloosheid ligt er echter heel laag, zo’n 4 procent van de inwoners is werkloos. In Brugge en Oostende zijn die aantallen aanzienlijk groter, maar om werknemers uit die steden te kunnen aantrekken, moet de treinverbinding aantrekkelijker worden. Door de lange treinritten kunnen we de kandidaten niet motiveren.”

Zes organisaties willen treinverbinding Kortrijk-Oostende verbeteren
© BELGA

Ook de scholen uit regio Kortrijk willen voor hun werknemers en studenten een betere treinverbinding. “Wij stellen vast dat veel studenten kiezen om te studeren in Kortrijk en Brugge”, aldus Dominiek Van den Bussche van Howest. “De NMBS heeft haar huiswerk niet goed gemaakt toen ze in december 2014 de dienstregeling heeft aangepast. Het aantal studenten in de beide steden blijft namelijk stijgen. Daarom willen wij een dienstregeling die daarbij past: een vlottere verbinding, een grotere capaciteit, en meer comfort voor de reizigers zijn voor ons prioritair.”

Naar een zogenaamde L-trein?

Die slechtere dienstregeling heeft volgens Steven Hoornaert van Intercommunale Leiedal verschillende oorzaken. “De IC-trein, die normaal gezien de snelle trein zou moeten zijn, stopt sinds de nieuwe regeling ook in de kleinere stations Zedelgem, Lichtervelde en Ingelmunster”, legt hij uit. “Bovendien heeft de NMBS aan al haar lijnen reserveminuten toegevoegd, om vertragingen te incalculeren. Hierdoor halen deze treinen een heel trage gemiddelde snelheid onder 60 km/u. Alleen enkele piekuurtreinen halen een hogere snelheid, omdat ze niet in die kleinere stations moeten stoppen.”

En dat willen de organisaties gaan aanpassen. In plaats van twee treinen per uur in alle stations te laten stoppen en tijdens de piekuren een extra trein in te lassen die enkel de grotere stations bedient, willen de zes partners het net omgekeerd. De IC-trein zou op de lijn Oostende-Brugge-Kortrijk, zoals vroeger, enkel halt houden in Kortrijk, Izegem, Roeselare, Torhout, Brugge en Oostende. 0p de lijn Oostende-Brussel willen de organisaties de treinverbinding behouden zoals het nu is. Ze pleiten hier wel voor een naamsverandering. Omdat die trein halt houdt in alle stations, zouden ze hem willen benoemen tot een L-trein. De piekuurtreinen zouden zoals vroeger tijdens de ochtend- en avondspits ook in alle stations stoppen, zodat de kleinere stations op de drukste momenten toch twee maal per uur te bedienen.

“Ons voorstel vereist geen bijkomende investeringen”, klinkt het nog. “In tegendeel, het is zelfs voordeliger. We hopen dan ook dat de NMBS ons voorstel ten harte neemt.”

(EDC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier