Wevelgemse Fietskoerier’ wint Zo Dichtblij-award

Redactie KW

Fietskoeriers brachten al bijna 200 boodschappen aan huis.

Het project ‘Wevelgemse Fietskoerier’ heeft een Zo Dichtblij-award gewonnen, in de categorie ‘Ondernemende Kern’. Die awards worden uitgereikt door Unizo, Gezinsbond en Bond Beter Leefmilieu om Vlaamse steden en gemeenten te helpen duurzamer en klimaatbewuster te worden. De 250 euro die Wevelgem dankzij deze award wint, wordt ingezet om het project te promoten.

Een half jaar geleden, op 10 januari om precies te zijn, konden marktbezoekers voor het eerst een fietskoerier inzetten om hun aankopen, van op de markt maar ook van bij de lokale handelaar, thuis te laten leveren.

Voor het project ‘Wevelgemse fietskoerier’, een uniek project in Vlaanderen, werkt de gemeente samen met de sociale partner Effect vzw. Wie boodschappen doet op de markt in Wevelgem, Moorsele of Gullegem, kan zijn boodschappen, samen met een adres en een tijdstip waarop ze die graag thuis geleverd zien, achterlaten bij een centrale stand. Op het einde van de wekelijkse markt maken de twee medewerkers van de vzw Effect hun route op, om de boodschappen bij de mensen thuis te leveren, op de tijdstippen die ze gevaagd hebben.

Met het project ‘Wevelgemse fietskoerier’ wil de gemeente marktbezoekers aanmoedigen om met de fiets of te voet naar de markt te komen, de lokale handelaars en marktkramers een duwtje in de rug geven, en de sociale economie en sociale contacten steunen.

De 250 euro die Wevelgem krijgt dankzij onze overwinning, wordt ingezet om het project te promoten

De eerste zes maanden, goed voor 23 wekelijkse markten in elk van de drie deelgemeenten, werden 183 boodschappen thuis geleverd. We zijn héél blij met dat aantal. De eerste drie maanden van dit jaar bleven heel veel marktbezoekers thuis omwille van het slechte weer, en het duurt altijd even voor mensen een nieuw project leren kennen.

Maar we willen het graag béter doen, uiteraard. We gaan daarom nog wat extra inzetten op de communicatie naar onze burger, zodat méér mensen de stap durven zetten naar onze stand. Met ‘Wevelgemse fietskoerier’ mikken we echt op álle inwoners, niet alleen op die die wat minder mobiel zijn. We vrezen dat marktbezoekers nu nog al te vaak denken ‘dat zij dat zelf kunnen, hun zakken meedragen naar huis’. Iemand die in de buurt van de markt werkt, kan gerust ‘s morgens boodschappen doen, en die dan laten thuis leveren na het werk, bijvoorbeeld.

De 250 euro die Wevelgem krijgt dankzij onze overwinning, wordt ingezet om het project te promoten. Iedereen die zijn boodschappen laat leveren door een fietskoerier, maakt kans om een Wevelgemse kadobon ter waarde van 20 euro te winnen. Op die manier hopen we nog méér marktbezoekers te overtuigen het project eens uit te proberen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier