West-Vlaamse politici trekken aan de alarmbel : “Stop de uitbraak van onze sporen”

In het station van Roeselare, waar heel recent ook het uitwijkspoor 3 werd ingekort : vlnr. Bert Maertens, Sabien Battheu, Stefaan Sintobin, Bart Caron, Roel Deseyn, Peter Roose en voorzitter Frans Larridon van Spoorslag. © STEFAAN BEEL
Jos Remaut

Politici van de zes partijen die vertegenwoordigd zijn in het parlement gaven tijdens een korte actie in het station van Roeselare eensgezind een krachtig signaal aan Infrabel. Hiermee scharen ze zich achter de noodkreet van de werkgroep Spoorslag.

Die werkgroep is al vele jaren actief tegen de ontmanteling van spoorinfrastructuur in onze provincie. Voorzitter Frans Larridon : “Een operatie die Infrabel op korte termijn een beperkte besparing oplevert, maar ze ondermijnt alle mogelijkheden voor de spooroperatoren om een concurrentiële dienstverlening aan te bieden. Nu al zien we de gevolgen van deze afbraakpolitiek : in West-Vlaanderen is het goederenvervoer quasi volledig opgedroogd, en de dienstregeling voor de reizigers is hier een ramp.”

Frans staaft zijn betoog met twee opmerkelijke voorbeeldjes. “In het station van Poperinge werden de spoorbundels zo verregaand ontmanteld dat ook de seininrichting niet meer kan functioneren. De machinisten moeten er nu het station in- en uitrijden op zicht, wat wil zeggen : trager rijden en dus langere reistijd. En in het station van De Panne werden zoveel sporen weggenomen dat het nu, bij werken aan de nog bestaande sporen, niet meer mogelijk is van de grote massa’s grint met de trein aan te voeren. Gevolg : Adinkerke-dorp kreunt onder de vele wegreuzen die het grint aanvoeren.”

“Situatie is alarmerend”

Maar het is dus de bedoeling dat dit stopt, zeker nu politici van alle partijen hun schouders steken onder de actie ‘SOS Spoor West-Vlaanderen’. De federale volksvertegenwoordigers Roel Deseyn (CD&V) en Sabien Battheu (Open VLD), de Vlaamse volksvertegenwoordigers Bert Maertens (N-VA), Bart Caron (Groen) en Stefaan Sintobin (Vlaams Belang) en fractievoorzitter van SP.A in de provincieraad Peter Roose roepen de bevoegde minister François Bellot op Infrabel een halt toe te roepen bij uitbreken van West-Vlaamse sporen. “We doen dat in alle vriendelijkheid naar Infrabel toe, maar de situatie is echt wel alarmerend”, onderstreept Roel Deseyn.

En daar blijft het niet bij. Nu ze elkaar gevonden hebben, willen de verenigde partijen er bij de regering ook op aandringen om werk te maken van de herwaardering van het regionale spoorwegennet. “We hebben in het verleden de West-Vlaamse stem allicht iets te weinig laten horen”, stelt Stefaan Sintobin. “De Limburgers doen dat wél, en het is de bedoeling dat wij voortaan de krachten bundelen om met één luide stem te spreken naar Infrabel en de NMBS toe. Want er kan hier nog veel verbeteren.”

En wat brengt vervoersplan 2017 ?

Wat de verbetering van de dienstregeling betreft, wordt uiteraard volop uitgekeken naar het nieuwe vervoersplan van de NMBS, dat in december 2017 in werking treedt en nu al in volle voorbereiding is. Onze politici hebben hier al kennis mee gemaakt op een roadshow van de NMBS. “Maar dat was eerder informatief dan dat daar echt veel inspraak mogelijk was”, stelt Bart Caron. “De NMBS zegt wel dat ze haar aanbod zoveel mogelijk afstemt op de vraag van de klanten, maar in werkelijkheid gaan ze toch vooral uit van hun eigen interne organisatie naar materieel en personeel toe.”

Zoals de kaarten nu liggen, ziet het er niet naar uit dat West-Vlaanderen op veel verbetering zal moeten rekenen. Eén iets kan Frans Larridon ons wél al vertellen. Op de IC-verbinding Oostende-Brugge-Kortrijk zal de wachttijd in Lichtervelde fors worden ingekort, waardoor de reistijd tussen Oostende en Kortrijk zal dalen van 75 naar 65 minuten. Maar van een terugkeer van de directe treinen is vooralsnog geen sprake.

“Er is voor ons West-Vlaamse politici dus nog héél veel werk aan de winkel”, besluit Bert Maertens, die als burgemeester van Izegem nog een andere suggestie heeft : “Misschien moeten we wel een werkgroep in het leven roepen van burgemeesters van gemeenten die een station hebben.” Aan collega Peter Roose, burgemeester van Veurne, heeft hij voor dit idee alvast een bondgenoot.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier