Werken Stationsproject Kortrijk starten eind 2016

Bij de opening van het infopunt werd koffie en taart geserveerd. © Foto LOO
Redactie KW

De werken voor het grote Stationsproject in Kortrijk starten eind 2016 en zullen 10 tot 12 jaar duren.

Dat raakte bekend bij de officiële opening van het infopunt Stationsproject in de Stationsstraat in Kortrijk. Daar kunnen geïnteresseerden terecht met vragen over het grote project dat de stationsomgeving helemaal zal veranderen.

Nieuw stationsgebouw

In een eerste fase, die normaal dus eind volgend jaar van start zal gaan, zal er naast de bestaande tunnel in de Zandstraat een tunnel worden gebouwd voor voetgangers en fietsers. “Dat gebeurt op de terreinen van partner NMBS, zodat er normaal weinig hinder zal zijn voor het verkeer”, aldus coördinator Isabel Cossement. “In die eerste fase staat ook de tunnel van de Zandstraat tot en met de Kluifrotonde op het programma, net als de bouw van de ondergrondse parking aan de andere kant van het spoor (waar nu de bushaltes zijn, red.). Die parking zal 1.200 plaatsen tellen en is een project van Parko en de NMBS.”

Opmerkelijk is dat de rotonde aan de Aalbeeksesteenweg vlak voor de tunnel aan de Zandstraat ook serieus zal veranderen. De Minister Vanden Peereboomlaan zal ofwel afgesloten worden van de rotonde door een groene buffer, of er zal eenrichtingsverkeer gelden, waardoor automobilisten enkel vanuit die laan de rotonde op kunnen rijden.

Zo kan de rotonde aan de Aalbeeksesteenweg richting Zandstraat er straks uitzien.
Zo kan de rotonde aan de Aalbeeksesteenweg richting Zandstraat er straks uitzien.© Foto LOO

In een tweede fase volgt dan het nieuwe stationsgebouw, de aanleg van nieuwe bushaltes… Over dat stationsgebouw deden geruchten de ronde dat het er niet zou komen. “Onzin”, aldus burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open VLD). “Er komt zeker een nieuw station. Alleen is het zo dat er misschien voor een meer bescheiden gebouw zal worden gekozen. Er moet bespaard worden. Wat die eerste fase betreft, is alles alvast in kannen en kruiken: de budgetten zijn voorzien. Kortrijk, bijvoorbeeld, heeft 9,6 miljoen daarvoor gebudgetteerd: de stad 4,2 miljoen euro en autonoom gemeentebedrijf Parko 5,6 miljoen euro. Parko en de NMBS zijn de partners voor de ondergrondse parking.” Stad Kortrijk zal vooral investeren in de bovengrondse heraanleg van straten en pleinen.

De eerste fase van het Stationsproject zal 58,7 miljoen euro kosten, de tweede fase zowat 77 miljoen euro. (AXV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier