Werken station Beernem starten in 2019

Schepen van Openbare Werken Gijs Degrande is tevreden met de versnelde aanpak van mobiliteitsminister Ben Weyts. © GF
Redactie KW

Dankzij extra Vlaamse middelen zal de afwerking van het derde en vierde spoor op de Lijn 50A tussen Gent en Brugge versneld gerealiseerd worden.

Naast de capaciteitsuitbreiding aan het spoor worden ook de stopplaatsen aangepakt. “De stationsomgeving in Beernem wordt volledig vernieuwd en gerenoveerd”, aldus schepen van Openbare Werken Gijs Degrande (N-VA).

Omvattende werken

Naast Beernem worden ook de stopplaatsen Hansbeke, Bellem, Aalter, Maria-Aalter en Oostkamp vernieuwd. Schepen Gijs Degrande: “De werken omvatten de vernieuwing van de onderdoorgang, de toegang tot de perrons en het verhogen ervan. Daarnaast ook het plaatsen van nieuwe luifels, wachthuisjes en meubilair. Ook de aanleg van de publieke ruimte rondom de stopplaats wordt aangepakt. De parkings en fietsenstallingen worden vernieuwd.” De werken in Beernem zouden – net als voor Maria-Aalter en Bellem – van start gaan in 2019 en zo’n tweetal jaar duren. In Oostkamp is de start al voorzien halverwege 2018.

“Op piekdagen sporen ruim 300 treinen per dag tussen de stations Gent-Sint-Pieters en Brugge. Om tegemoet te komen aan de groei van het goederen- en reizigersverkeer is een capaciteitsuitbreiding noodzakelijk. Langs beide zijden van het bestaande traject komt er een spoor bij. Hierdoor wordt het snelle reizigersverkeer niet langer gehinderd door het tragere goederenvervoer”, aldus schepen Degrande.

Principieel akkoord

Omdat Vlaanderen met eigen middelen over de brug komt, kunnen 11 Vlaamse spoorprioriteiten + twee extra projecten versneld aangepakt worden, waaronder de uitbreiding van de bestaande L50A-lijn Gent en Brugge. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en zijn federale evenknie François Bellot sloten over de nieuwe spoorinvesteringen eerder een principieel akkoord.

“De investering in het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge is bijzonder belangrijk voor de regio. De spoorlijn brengt twee belangrijke trafieken samen: de goederentrafiek vanuit de Zeebrugse haven alsook de reizigerstrafiek van de as Oostende-Brugge-Gent-Sint-Pieters-Brussel”, stelt Degrande nog.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier