Werken op E403 : vijf weken kommer en kwel staan voor de deur

Jos Remaut

Vanaf morgen dinsdag 24 mei is het serieus : dan starten de grootse werken op het stuk van Torhout tot voorbij Lichtervelde. Vooral in de richting van Brugge naar Kortrijk wordt het doffe ellende, want daar zal er maar één rijvak beschikbaar zijn. Er worden gigantische files verwacht tijdens de spitsuren.

De werken die nu voor de deur staan zijn ongeveer dezelfde als deze die we een paar jaar geleden rond deze tijd van het jaar hebben meegemaakt in de richting Brugge : de wegverharding van de E403 wordt tussen Torhout en Lichtervelde volledig opgebroken en vernieuwd, en de stalen vangrails in de middenberm worden vervangen door betonnen stootbanden. Maar nu in de richting van Kortrijk dus.

Op dinsdag 24 mei start de aannemer na de ochtendspits met het plaatsen van de tijdelijk afschermende constructies. Tijdens deze voorbereidende werken zal er nauwelijks hinder zijn richting Kortrijk maar veel hinder richting Brugge, aangezien het verkeer over de pechstrook wordt geleid.

Tot één uur file verwacht

Tijdens de eigenlijke werken, die starten vanaf woensdag 25 mei, wordt het verkeer in de richting van Kortrijk ter hoogte van Torhout op de andere rijrichting gebracht. In de rijrichting Brugge zullen er twee versmalde rijstroken zijn, in de rijrichting Kortrijk slechts één versmalde rijstrook. Het Vlaams Verkeerscentrum verwacht relatief weinig hinder in de rijrichting Brugge maar heel zware hinder in de rijrichting Kortrijk, met files die (zeker in de avondspits) kunnen oplopen tot 8 kilometer waardoor je op 45 minuten à 1 uur extra reistijd mag rekenen!

Tijdens de volledige duur van de werken (vanaf 25 mei) zal de afrit Lichtervelde in de rijrichting Kortrijk afgesloten zijn. De oprit Lichtervelde zal voor het grootste deel van de werken ook afgesloten zijn. In de rijrichting Brugge blijven alle op- en afritten open. Op de twee laatste dagen van de werken zal de op- en afrit Torhout gesloten worden, maar dan zal die van Lichtervelde al weer open zijn.

Let op : mobiele flitspaal !

Over de hele lengte van de werken geldt op de versmalde rijvakken een snelheidsbeperking tot 70 kilometer per, ter hoogte van de doorsteken is dat zelfs 50 kilometer per uur. De politie zal controles uitvoeren met een mobiele flitspaal. In de rijrichting Kortrijk zal ook een filedetectiesysteem in gebruik worden genomen.

Al bij al zijn er weinig alternatieven, want ook de parallelle gewestwegen zullen snel dichtslibben. Voor wie van Brugge naar de regio Ieper moet, kan de E40 tot Middelkerke en de N369 naar Diksmuide en Ieper een alternatief bieden, voor wie naar de regio Tielt moet de E40 tot Beernem (N370) of Aalter (N37) een oplossing zijn.

De aannemer werkt zeven dagen op zeven en de klok rond om de totale duur van de werken te beperken. Het einde van de werken is voorzien tegen eind juni. Maar aangezien de werken weersgevoelig zijn, kan die datum nog verschuiven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier