Werken E403 tussen Moorsele en Wevelgem van start

Redactie KW

Vandaag, woensdag, zijn na de ochtendspits de werken aan de E403 tussen Moorsele en Wevelgem gestart. Vanaf maandag werd al de nodige signalisatie geplaatst door de aannemer.

De werfzone begint net voor de tunnel van Wevelgem en eindigt aan de verkeerswisselaar E403/A19 in Moorsele. Woensdag verliep het verkeer alvast vlot.

Op de E403 wordt de riolering voor het oppervlaktewater op de autosnelweg volledig vernieuwd vanaf de tunnel in Wevelgem tot aan het verkeerscomplex Moorsele. Daarnaast wordt de rijweg volledig opgebroken tot en met de fundering en dit vanaf de tunnel in Wevelgem tot aan het verkeerscomplex Moorsele. Aangezien één tunnelkoker verkeersvrij zal zijn tijdens de werken, wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de nodige herstellingswerken uit te voeren in de tunnelkoker.

He verkeer op de E403 in de rijrichting Brugge wordt met behulp van doorsteken op de rijrichting Doornik gebracht. Alle verkeer moet vanaf dan in beide richtingen over twee versmalde rijstroken. De oprit nr. 5 Wevelgem richting Brugge is afgesloten. Het verkeer richting Brugge moet omrijden via de N8 en vervolgens de oprit Bissegem naar de R8 nemen om dan via de A19 richting E403 te rijden. Ook de afrit A19 Kortrijk ter hoogte van de verkeerswisselaar E403/A19 in Moorsele is afgesloten op de E403 voor wie van Doornik komt. Wie vanuit Doornik naar Kortrijk wil moet de drie lussen nemen op de verkeerswisselaar.

Tijdens de werken zal er een mobiele flitspaal aanwezig zijn

Het gaat om complexe werken aangezien er ook rioleringswerken worden uitgevoerd. Om die timing te halen, zal de aannemer 7 dagen op 7 werken en zowel overdag als ‘s nachts. Tussen 20.00 uur en 7.00 uur zal de aannemer ervoor zorgen dat er geen geluidsoverlast is. In de tunnel van Wevelgem geldt een snelheidsbeperking van 50 km/u. en in de rest van de werfzone 70 km/u. Tijdens de werken zal er een mobiele flitspaal aanwezig zijn.

Het Vlaams Verkeerscentrum voorspelt matige hinder. Maar aangezien de rijstroken zeer smal zijn in de tunnel (2,5m breed) kan dit toch leiden tot extra file, in het bijzonder tijdens spitsuren en dit in beide richtingen. Aansluitend op de bovenstaande werken zullen dezelfde werken in de rijrichting Doornik worden uitgevoerd. Meer info hierover volgt later.

(TGM/Foto’s TGM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier