Vooral impact op gemeentewegen van regio Izegem

Het Lendeleedse gemeentebestuur besliste vorig jaar al om op het hele grondgebied de 70 per uur in te voeren. Door de nieuwe Vlaamse snelheidswet moeten ze hun borden '70' nu toch niet aankopen. © CLY
Jos Remaut

Vanaf 1 januari wordt in heel Vlaanderen 70 de standaard snelheid op alle wegen buiten de bebouwde kom, behalve op de autowegen. Slechts per uitzondering wordt nog 90 toegestaan. In de regio Izegem is dit enkel op de grote ring om Roeselare. De impact van de nieuwe Vlaamse snelheidsregel zal in de regio Izegem overigens vooral op gemeentewegen te voelen zijn, want heel wat gewestwegen zijn hier nu al 70, met borden.

Onderaan dit artikel vind je een overzicht van alle veranderingen op de gewestwegen in onze provincie. De rode lijnen tonen de trajecten waar er nog 90 zal worden toegestaan, en het valt meteen op hoe weinig er dat nog zijn. Maar de grote ring R32/N36, die vanaf twee uitritten op de E403 de grote boog maakt om Roeselare, is er wél nog bij.

Toch wordt het geen 90 over de volle lengte. Het stuk tussen de Oekensestraat en de Kwadestraat in Rumbeke, vlak bij de oprit van de E403, wordt vanaf 1 januari beperkt tot 70 per uur. Beperking die overigens niét zichtbaar zal zijn, want 70 is eigenlijk de standaard en dus zal er geen bord staan ! Aan de Izegemse kant is het nu al 70 op de N36 (de Rijksweg), tot aan Den Ast.

Maar vanaf 1 januari wordt dit regime doorgetrokken tot aan het kruispunt met de Gentesteenweg in Harelbeke. Waardoor ook de stukken 90 die nu nog bestaan op het grondgebied Lendelede tot het verleden zullen behoren. Ook de N37 Roeselare-Tielt wordt 70 op het hele grondgebied Ardooie, pas voorbij de Rijseleinde zal je nog 90 mogen.

En er zijn ook nog een paar kleine snelheidsverlagingen van 70 naar 50 op de gewestwegen in het Izegemse : het stukje N50 tussen de aftakking van de ring en de Hogen Doorn in Ingelmunster, en het stukje voorbij de Abele in de Roeselaarsestraat (N357) in Izegem, waardoor het hele traject van Roeselare naar Izegem over de oude baan straks aan 50 zal worden gereden, want de stad Roeselare zal na de werken daar de bebouwde kom van Rumbeke uitbreiden tot aan de grens met Izegem.

Ook gemeentewegen

Verandert erop de gewestwegen in onze regio in de praktijk maar weinig wat de toegelaten snelheid betreft, op de gemeentewegen wijzigt er des te meer, want daar zijn, zeker op de kleine landelijke wegen, veel minder borden 70 geplaatst. Ook hier geldt vanaf 1 januari onverkort : overal maximum 70, tenzij je in de bebouwde kom bent natuurlijk. De gemeenten hebben wel de vrijheid om met borden afwijkende snelheidsregimes op te leggen, maar een rondvraag leert dat de gemeenten rond Izegem geen nieuwe plannen hebben in die richting. Het wegnemen van de overtollig geworden borden 70 na 1 januari is dus het enige wat hen te doen staat.

Alleen de stad Izegem zelf heeft plannen om op korte termijn een paar zaken te wijzigen “In onze stad is de bebouwde kom al heel uitgebreid doordat het grondgebied heel dicht bevolkt is, en ook op een aantal grote invalswegen is er al een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur”, zegt schepen voor mobiliteit Kurt Himpe. “Maar in drie straten zullen we begin 2017 die snelheidsbeperking ook bijkomend invoeren.”

Nieuwe ‘flitsbak’van de Rihopolitie bij voorkeur inzetten in nieuwe zones 50

“Bij de start van de school De Kleine Tovenaar in de Tinnenpotstraat in Emelgem werd een vaste zone 30 ingevoerd. Om de verkeersveiligheid in die zone te verhogen wordt de hele Tinnenpotstraat nu zone 50. Ook het deel van de Lodewijk De Raetlaan, tussen de rotonde aan de centrumbrug en de rotonde aan de Lieven Gevaertlaan wordt bijkomend zone 50. Daar bevinden zich twee winkels en de dansschool Life Danscenter. Het aansluitend stuk aan het recyclagepark is al langer een zone 50 en het is logisch om die zone van de rotonde aan de centrumbrug tot aan de Lieven Gevaertlaan door te trekken.” En ook de hele Mezegemstraat in Kachtem wordt zone 50, omwille van de bebouwingsdichtheid.

Sensibilisering

“Om de wijziging van de snelheid in deze straat extra in de kijker te zetten, zullen de sensibiliseringsborden een tijd in die straten geplaatst worden”, zegt Kurt Himpe. “De politiezone RIHO is ook van plan om een onbemand flitstoestel aan te kopen en we zullen bij de verkeersdienst aandringen om deze flitsbak op die locaties in te zetten. Na een evaluatieperiode zullen we kijken of er op die plaatsen bijkomende maatregelen nodig zijn”, waarschuwt hij nog.

In Ingelmunster geldt door de werken in de Oostrozebekestraat momenteel een snelheidsbeperking tot 50 in het begin van de Krekelstraat en in de Bollewerpstraat tussen de ring en de Meulebekestraat. “Na de werken zullen we evalueren of de 50 km er uur behouden moet blijven of dat het gewoon 70 wordt”, laat schepen Martine Verhamme weten. “En het is de bedoeling dat in Ingelmunster in de toekomst alle woonwijken zone 30 worden.”

“Toch geen borden kopen”

En in Lendelede zijn ze maar wát blij met initiatief van de Vlaamse overheid. “Als vooruitstrevende gemeente hadden we in de gemeenteraad van november vorig jaar al beslist om voor alle gemeentewegen buiten het centrum de snelheid te beperken tot 70 per uur”, zegt burgemeester Carine Dewaele.

“We beslisten ook van zone 50 in te voeren in een deel van de Hulstemolenstraat, de Kortrijksestraat, de Rozebeeksestraat, de Ingelmunstersestraat, de Manpadstraat en de Groenstraat. Op het moment van de praktische uitvoering van onze gemeenteraadsbeslissing werden we op de hoogte gebracht van het nieuwe Vlaamse snelheidsregime, waardoor enkel de borden van de zone 50 moesten worden geplaatst worden, en niet deze van 70.”

Vooral impact op gemeentewegen van regio Izegem