Voka: “Zuidwestelijke ring enige oplossing voor bedrijven in Tielt”

Een zuidwestelijke ontsluiting moet het zwaar verkeer uit het centrum van Tielt, zoals hier in de Kasteelstraat, halen. © a-RN
Redactie KW

Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen dringt aan op een doordachte en efficiënte oplossing voor de mobiliteitsknoop in Tielt.

“In het nieuwe mobiliteitsplan worden heel wat waardevolle initiatieven genomen, maar de aanleg van de zuidwestelijke tangent is de enige structurele oplossing voor het mobiliteitsprobleem in Tielt”, benadrukt Voka vrijdag in een persbericht.

“De Tieltse ondernemers zijn positief over de snelheidsbeperkingen tot 50 kilometer per uur (zelfs op de industriezones), de proefopstelling van rondepunten, het behoud van twee keer twee rijstroken op de Ringlaan, veiligheidsmaatregelen voor fietsers, andere parkeerlocaties voor containers en trailers… Maar laat ons eerlijk zijn: de enige structurele oplossing is de aanleg van de zuidwestelijke tangent”, zegt Ann Vanassche, regioverantwoordelijke Tielt bij Voka West-Vlaanderen.

Huffesele en Haandeput

“De toekomstige uitbreidingen van de industriezones Huffesele in Tielt en Haandeput in Meulebeke impliceren meer vrachtverkeer, en dus nog meer nood aan een degelijke ontsluiting. Bij de afbakening van het stedelijke gebied Tielt zou dat een eerste noodzakelijk aftoetsing moeten zijn.”

Het Tieltse stadsbestuur zelf wil al lang de Ringlaan doortrekken tussen de Pittemsesteenweg en de Meulebeeksesteenweg, om de bebouwde kom te vrijwaren van zwaar verkeer. Maar de Tieltse bedrijven hebben hun twijfels of de Vlaamse overheid over de brug zal komen.

(FJA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier