Vijf burgemeesters vormen front voor veiliger N8

De N8 is sinds woensdag volledig afgesloten in Alveringem. De werken zullen duren tot 17 maart. (Foto JTV)
Redactie KW

De vijf willen de staat van de weg aanpakken en nieuwe fietspaden aanleggen en daarna een langetermijnoplossing uitwerken voor de intussen beruchte weg van Ieper naar Veurne.

Ze willen – eindelijk – tot een eensgezind standpunt komen en daarmee naar de minister trekken.

Er lijkt eindelijk schot te komen in het dossier van de N8 Ieper-Veurne. Niet alleen zijn er op dit moment wegenwerken bezig op de weg, maar minister Ben Weyts (N-VA) maakte net voor Nieuwjaar ook bekend dat hij 10,5 miljoen euro vrijmaakt voor de herinrichting van de N8 van 2017 tot 2019. Daarvan is 6,5 miljoen euro bedoeld voor onteigeningen, het overige geld gaat naar het herinrichten van de N8 tussen Veurne en Alveringem.

Voor het zuidelijke deel van de N8 volgde ook nieuws. Zo liet de minister weten dat hij 450.000 euro uittrekt voor het herinrichten van de weg in Vleteren. “Het geld gaat naar studies om de N8 veiliger te maken”, aldus de minister. “We zullen twee studies uitvoeren.”

“Een studie om de doortocht van Oostvleteren her in te richten kost 350.000 euro en we investeren 100.000 euro in een studie voor het aanleggen van fietspaden tussen Oostvleteren en Woesten.”

Het tijdstip van de beslissingen van minister Weyts lijkt niet zo toevallig gekozen, want de voorbije maanden was er al heel wat te doen over de beperking van de snelheidslimiet buiten de bebouwde kom tot 70 km/uur. Vooral op grote wegen zoals de N8 van Ieper naar Veurne vinden veel bestuurders dat 70 kilometer/uur te traag is. Het leidde ook tot ongenoegen bij enkele Westhoekburgemeesters. De gemeenteraad van Vleteren keurde een motie goed waarin gepleit wordt om een afwijking toe te staan op de regel van 70 km/uur.

Of dat dan een autosnelweg, bypass of iets anders moet worden, moeten we in de toekomst bespreken

Maandag vroeg de CD&V-oppositie in de Vleterse gemeenteraad of de minister al geantwoord had op die motie. “De minister zei dat zolang de infrastructuur in de huidige staat blijft, de snelheidsbeperking ook behouden zal blijven”, antwoordde burgemeester Stephan Mourisse (LVP). “Het is wel zo dat we vorige week op initiatief van het Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV) hebben samengezeten met alle burgemeesters van de gemeenten langs de N8. We zijn het erover eens dat we eerst een kortetermijnoplossing willen. Dat betekent de staat van de huidige weg verbeteren en fietspaden aanleggen. De minister heeft daarvoor intussen budgetten vrijgemaakt, dus dat ziet er positief uit. Verder hebben we ook tot doel om een langetermijnoplossing uit te werken. Of dat dan een autosnelweg, bypass of iets anders moet worden, moeten we in de toekomst bespreken. AWV heeft aan het Ieperse communicatiebureau O2 de opdracht gegeven om in maart alle actoren samen rond de tafel te brengen, dus naast politici ook natuurverenigingen, de Boerenbond… Doel is om de komende maanden met iedereen een gemeenschappelijk standpunt uit te werken en daarmee naar minister Weyts te gaan.”

(JL/HH)

Lees hierover ook in Krant van West-Vlaanderen, editie Het Wekelijks Nieuws Ieper & Poperinge en Diksmuide & Veurne

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier