Verrassend landschap langs E40 door hakhoutbeheer

Redactie KW

Wie via de E40 langs Oostkamp rijdt, kijkt dezer dagen raar op. Het lijkt alsof bomen op de bermen langs de autosnelweg één voor één gesneuveld zijn. En dat is ook deels zo. Het Agentschap Wegen en Verkeer is op verschillende locaties in Vlaanderen bezig met hakhoutbeheer, een techniek waarbij de bomen in de berm tot op 8 à 10 centimeter van de grond worden gesnoeid.

De bomen worden dus niet ontworteld of volledig verwijderd, maar wel heel kort gesnoeid. Door de bermen tot op zo’n 10 centimeter van de bodem af te korten, neemt het Agentschap Wegen en Verkeer het risico op uitwaaiende of afkrakende takken weg. Veel bomen in de bermen zijn groot en oud en hangen gevaarlijk over de snelweg. Een dergelijke procedure van hakhoutbeheer moet om de tien à vijftien jaar worden herhaald.

“Door aan hakhoutbeheer te doen, krijg je ook een veel gezondere en groenere berm”, vertelt Eveline Vandecaetsbeek van het Agentschap Wegen en Verkeer. “De bomen en struiken schieten in het voorjaar weer uit. En binnen de drie tot vijf jaar staat er opnieuw een mooi, dicht groenscherm langs de weg.”

Geen impact op geluidshinder

Het afkorten van de bomen in de bermen heeft volgens Wegen en Verkeer geen impact op de geluidshinder die buurtbewoners ondervinden. “Al kan het wel lijken alsof er meer lawaai is. Er is misschien wel een psychologisch effect, maar als je naar de decibels kijkt is er absoluut niet meer lawaai.”

De vele resten hout die het afkorten van de bomen met zich meebrengt, wordt voor 95% hergebruikt. Het hout wordt versnipperd en gebruikt om groene stroom op te wekken of in de vezelplatensector.

Kasteel zichtbaar

Door het snoeien van de bomen is er langs de snelweg een prachtig kasteel zichtbaar. “Maar het is niet de bedoeling om een gat te laten”, lacht de woordvoerder van Wegen en Verkeer. “Het groenscherm groeit wel degelijk opnieuw helemaal dicht.”

(OV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier