Verkeerslichten op zwarte kruispunten met R8 in Kuurne

We zien v.l.n.r. mobiliteitsambtenaar Filiep Verhelst, Francis Watteeuw, Johan Bossuyt, Vincent Impe (Impe Catering) en Francis Benoit. © OV
Redactie KW

Zowel in het bedrijvenpark Kortrijk Noord als op de kruising van de Ringlaan met de Brugsesteenweg doen zich al te vaak ongevallen voor. Om de verkeersveiligheid op die zwarte kruispunten in Kuurne aan te pakken, worden verkeerslichten met een aparte lichtenregeling voor fietsers gepland. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) staat in voor de uitvoering van de werken.

Het ongeval met de jonge Heulenaar Joeri Verbeeck, bijna drie jaar geleden, was een triest dieptepunt in een reeks ongevallen op het kruispunt van de Brugsesteenweg met de R8, de Ringlaan. Als je als fietser rechtdoor wil, kom je in conflict met zwaar verkeer dat vanuit de Brugsesteenweg de Ringlaan wil oprijden. Over een afstand van amper drie kilometer deden zich de voorbije jaren maar liefst 200 incidenten voor op kruisingen met die R8. “Blijven wachten op een doortrekking is voor ons geen optie“, stelt burgemeester Francis Benoit (CD&V). “We dringen al jaren aan bij AWV om deze zwarte punten op kortere termijn aan te pakken. De concrete plannen voor de herinrichting, juichen we dan ook toe.”

“Door aparte fietslichten te voorzien, moeten fietsers niet gelijktijdig kruisen met het verkeer” – Francis Watteeuw (schepen van Mobiliteit)

Het fietspad wordt binnenkort weggetrokken van de rijweg, zodat op de vier cruciale hoeken aparte fietsoversteekplaatsen ontstaan. “Door ook aparte fietslichten te voorzien, moeten fietsers niet gelijktijdig kruisen met het auto- en vrachtverkeer“, verduidelijkt Francis Watteeuw (SP.A), schepen van Mobiliteit. “Deze maatregelen reduceren de kans op dodehoekongevallen tot quasi nihil.”

Fietsveiligheid

Ook de kruising Noordlaan-Industrielaan staat geboekstaafd als uiterst gevaarlijk. Sinds de heraanleg in 2013 en 2014 werd de Noordlaan al een stuk veiliger, maar het kruispunt zelf bleef een doorn in het oog. “De bypass van de Noordlaan richting Industrielaan wordt eenrichtingsverkeer“, aldus nog schepen Watteeuw. “Verkeerslichten en de nieuwe inrichting hier moeten de fietsveiligheid aanzienlijk verhogen. Dit is de best mogelijke oplossing die rekening houdt met de wensen van de bedrijven én de veiligheid van de zwakke weggebruiker.”

“De verbeteringswerken aan deze Noordlaan, toch de poort van het bedrijvenpark, zijn noodzakelijk om de mobiliteit te optimaliseren. Veiligheid voor alle werknemers is daarbij eveneens essentieel.” De werken in het bedrijvenpark starten dit najaar.

(OV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier