Verkeer straks in één richting op de Torhoutse markt

Burgemeester Kristof Audenaert en schepen Lieselotte Denolf op de Markt. © Foto JS
Johan Sabbe

Er zijn nog geen knopen onherroepelijk doorgehakt, maar de plannen voor de Torhoutse stadskernvernieuwing krijgen een almaar concretere vorm. Het is de bedoeling om in de loop van juni tegen de Batjes te landen. Dan zou het definitieve concept een feit moeten zijn, zodat de aanbesteding en de uiteindelijke uitvoering kan starten. Intussen staat het nu al zo goed als vast dat de Markt na de werkzaamheden eenrichtingsverkeer zal krijgen.

De ontwerpers van LOLA-LIST-Sweco, een tijdelijk samenwerkingsverband tussen een Nederlands, een Frans en een Belgisch ontwerpbureau, zitten maandelijks met een stadsdelegatie samen om de voorstellen voor de stadskernvernieuwing uit de doeken te doen en geleidelijk aan te verfijnen.

“Tussendoor vergaderen we ook intern om die bijeenkomsten met de ontwerpers voor te bereiden”, zegt eerste schepen Lieselotte Denolf. “Ik kan met de hand op het hart verzekeren dat we dit uiterst belangrijke dossier heel professioneel aanpakken. En dat we veel ruimte laten voor inspraak vanwege de bevolking, wat noodzakelijk is.”

Eindontwerp tegen de Batjes

Na eerdere participatieavonden in september stelden de ontwerpers en het Lokaal Bestuur Torhout de bijgewerkte voorstellen vorige woensdag aan alle geïnteresseerden voor. Dat kon de hele dag in het Vrijetijdshuis op de Markt. Vooraf was de zogenoemde stuurgroep al samengekomen, waarin de plaatselijke politieke partijen uit de gemeenteraad vertegenwoordigd zijn.

“Momenteel liggen de grote lijnen voor de stadskernvernieuwing vast”, aldus Lieselotte Denolf. “Al kan er op dit moment nog altijd ruim gecorrigeerd worden. Pas in mei zullen we het bijna-definitieve ontwerp aan de bevolking voorstellen. Dan zullen alleen nog details wijzigbaar zijn. De voorstelling van het definitieve ontwerp is voorzien tegen de Batjes in juni. Voor alle duidelijkheid: de ontwerpers houden wel degelijk rekening met de opmerkingen van de mensen. In het begin was er een brede participatie, maar naarmate de principes meer vast beginnen te liggen, moet het aangestelde bureau kunnen voortwerken en wordt de speling om dingen te veranderen kleiner.”

Eenrichtingsverkeer op Markt

Opvallend: aanvankelijk gingen de ontwerpers uit van het motto Torhout marktstad, maar intussen is dat geëvolueerd naar Torhout schoolstad. “Dat mag geen verbazing wekken”, zegt burgemeester Kristof Audenaert. “Nooit eerder heeft het ontwerpbureau met een provinciestadje te maken gehad waarin het onderwijs zo dominant in de stadskern aanwezig is, zelfs niet in het buitenland. Dus is het logisch dat de impact van de scholen doorweegt bij het uittekenen van de stadskernvernieuwing.”

Een zicht op hoe de Markt er mogelijk zou uitzien: met eenrichtingsverkeer vanaf de Burg.
Een zicht op hoe de Markt er mogelijk zou uitzien: met eenrichtingsverkeer vanaf de Burg.© (JS)

Voor wat het luik mobiliteit betreft, staat het zo goed als vast dat er op de Markt eenrichtingsverkeer ingevoerd zal worden, komende vanuit de richting van de Burg via de Zwanestraat in de richting van de Hof- en de Zuidstraat. “Als dat straks effectief een feit wordt, zal dat in elk geval voor het hele jaar zo zijn”, aldus de burgemeester. “Dus in geen geval situaties zoals in het verleden, waarbij de Markt drie maanden autoluw was en dan voor de rest van het jaar niet meer. We willen structurele maatregelen die het hele jaar dezelfde zijn. De fietsers zullen uiteraard wél zo goed als overal in beide richtingen mogen rijden.”

Ruime Achterpui oud-stadhuis

Er zal op de Markt nog geparkeerd kunnen worden, maar vermoedelijk vooral langs de voorziene eenrichtingsweg en zeker niet meer zo ruim achter het oud-stadhuis.

“Het zou zelfs kunnen dat we áchter het stadhuis een fontein voorzien en niet ervóór“, zegt schepen Denolf. “Het is een heel reële optie om de achterpui van het oud-stadhuis aanzienlijk te verruimen, zodat er een vast podium ontstaat voor concerten en tal van andere activiteiten. Daarnaast hebben de ontwerpers een aantal criteria uitgewerkt waaraan bouwpromotoren zich in de toekomst zouden moeten houden om meer gelijkvormigheid bij nieuwbouw in de stadskern te bekomen. De hoogte van de panden zou onder de 30 meter moeten blijven, flashy kleuren moeten vermeden worden, de uitbouw van dakappartementen zou moeten stoppen, enzovoort.”

Tuin domein ‘s Gravenwinkel

Er zijn ook al concepten uitgewerkt voor drie van de zeven eerder aangestipte stadstuinen in het centrum. Zo zou het pleintje nabij de Hoedemakersstraat en de Putstraat (achter de fotozaak Fiems) een waterpartij kunnen krijgen en de Wollemarkt een centrale, kleurrijke zit- en speelconstructie.

“De derde tuin is die van het domein ‘s Gravenwinkel in de Fraeysstraat”, zegt Kristof Audenaert. “Dat domein staat zoals bekend al een tijdje te koop. We zouden er een mooie, groene doorsteek naar de tuin de Brouckere en eventueel ook de Burg kunnen creëren. Voor dat laatste zou het grote, leegstaande gebouw van de vroegere belastingadministratie op de Burg moeten verdwijnen. We zijn daar grondig over aan het nadenken. Nu we zo’n gigantisch project als de stadskernvernieuwing willen realiseren, mogen we geen fouten maken waar we later spijt van zouden kunnen krijgen.”

Zo zou het pleintje nabij de Hoedemakers- en de Putstraat er straks kunnen bijliggen.
Zo zou het pleintje nabij de Hoedemakers- en de Putstraat er straks kunnen bijliggen.© (JS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier