VDL Bus in Beveren maakt 105 hybride stadsbussen voor De Lijn

Foto VDL
Redactie KW

Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits meegedeeld. Het gaat om een bestelling ter waarde van net geen 33 miljoen euro.

Van Hool uit Lier bouwt 18 citybussen. 33 van de in totaal 123 bussen zullen worden ingezet op de stadsnetten van Brugge en Oostende.

Het is de grootste bestelling van de Vlaamse regering ooit in hybride bussen. De eerste van de nieuwe bussen zullen begin 2015 in het straatbeeld verschijnen. De laatste worden in het najaar van 2015 verwacht.

Hybride bussen recuperern de remenergie. Daarom worden ze bij voorkeur ingezet in stadsgebieden. Daar stoppen de bussen het meest en dat komt het rendement ten goede. Op dit ogenblik rijden in onze provincie al hybride bussen van De Lijn in Brugge.

Minder uitstoot, minder verbruik

Door de modernste technologie blijven het verbruik en de uitstoot van deze bussen beperkt. Als de bussen stilstaan in het verkeer, draait de motor niet meer. Daardoor verbruikt de bus minder, en stoot hij dus ook niets uit bij stilstand. Als de bus opnieuw vertrekt, doet hij dat op elektrische energie. Een slimme gps optimaliseert de opslag van remenergie in functie van het traject. Tot slot hebben de hybride bussen ook een intelligente klimaatregeling en zuinige verlichting met LED’s.

Stiller

Een hybride dieselelektrische bus haalt zijn vermogen uit twee krachtbronnen: enerzijds een dieselmotor, anderzijds een batterij voor de elektrische energie. De batterij slaat de energie op die vrijkomt bij het remmen, en geeft deze energie vrij bij het vertrek of wanneer de bus extra energie nodig heeft. Door deze aanpak is een hybride bus tot drie keer stiller dan een gewone dieselbus, bijvoorbeeld bij het vertrek aan een halte. Daarnaast verbruikt hij – afhankelijk van het traject, de verkeersintensiteit en de rijstijl van de chauffeur – tot een kwart minder. Daardoor stoot hij minder schadelijke stoffen uit.

Rolstoelvriendelijk

Omdat de oudste bussen van De Lijn geen lage vloer hebben, zijn ze niet rolstoeltoegankelijk. De vervanging van deze bussen door nieuwe rolstoeltoegankelijke bussen met lage vloer en aanpassingen met het oog op de toegankelijkheid, vormt een belangrijke vooruitgang op het gebied van de toegankelijkheid in het bijzonder en de klantvriendelijkheid in het algemeen. Als de hybride bussen in 2015 gebruik zijn genomen, zal 85 procent van de bussen van De Lijn rolstoeltoegankelijk zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier