Van 90 naar 70 op de gewestwegen : vooral de Westhoek wordt getroffen

Jos Remaut

Stilaan begint bij iedereen door te sijpelen wat al vele maanden is geweten : binnen één maand, op 1 januari, wordt de standaardsnelheid op de Vlaamse wegen, buiten de bebouwde kom, verlaagd van 90 naar 70 kilometer per uur.

In grote delen van Vlaanderen geldt er al zo’n snelheidsbeperking op de meeste gewone gewestwegen, maar die wordt op vandaag nog afgedwongen door een veelheid aan borden ’70’ of door de invoering van een zone 70.

Een fenomeen dat we in West-Vlaanderen nog minder kennen, omdat er bij ons nog een dunnere bebouwing is en er minder dichtslibbende wegen zijn. In de Westhoek zeker al niet, daar zijn er nog veel wegen waar je relatief ongehinderd kan doorrijden.

Van 90 naar 70 op de gewestwegen : vooral de Westhoek wordt getroffen

Maar van 1 januari 2017 is dit dus voltooid verleden tijd : dan zullen buiten de bebouwde kom alle borden ’70’ verdwijnen en wordt iedereen geacht te weten dat dit in Vlaanderen de nieuwe maximumsnelheid is. In Wallonië verandert er voor alle duidelijkheid niets.

90 als uitzondering

Toch verdwijnt de 90 per uur niet helemaal als snelheidsnorm. Op bepaalde wegen die voldoende breed zijn en die een afgescheiden fietspad hebben, kan op heel dun bebouwde trajecten nog de 90 blijven gelden, maar dat wordt aan aangeduid met een bord ’90’.

Wie gehoopt had dat het op de goed uitgeruste wegen in de verkeersarmere Westhoek toch nog op een heel aantal plaatsen 90 zou blijven, is eraan voor zijn moeite. Grote assen zoals de N8 Ieper-Veurne of de N369 Ieper-Diksmuide krijgen over hun hele lengte het regime van 70 kilometer per uur.

Vooral voor de N8 zet dit kwaad bloed. Vlaams volksvertegenwoordiger Emmily Talpe (Open VLD) liet na een vraag aan minister Ben Weyts eerder al weten dat dit voor haar absoluut niet kan, en ziet er zelfs een argument in om toch nog maar eens een lans te breken voor een volwaardige autosnelweg Ieper-Veurne.

Vlaams parlementslid Martine Fournier (CD&V) van haar kant vindt dat minister Weyts de modernisering van de N8 al te lang laat aanslepen.

“Eerst fietsveilig maken, dan weer naar 90 per uur”

“De invoering van 70 kilometer per uur zal voor de nodige extra reistijd zorgen in de Westhoek”, zegt ze. “Op korte termijn zal dit inderdaad voor vertragingen zorgen, maar zodra de N8 is heraangelegd op een fiets- en verkeersveilige wijze, kan de maximumsnelheid opnieuw 90 km per uur worden. Secundaire wegen kunnen immers 90 km behouden en de N8 is een secundaire weg die hiervoor perfect een uitzondering zou kunnen krijgen.”

“Om van de N8 een volwaardige en fietsveilige verbindingsweg te maken, is het noodzakelijk dat de minister dringend werk maakt van de herinrichting. Maar dat gaat allemaal veel te traag : In het regeerakkoord werd de N8 opgenomen als prioritair infrastructuurproject, maar na twee jaar staan we nog nergens. Uit mijn jongste parlementaire vraag blijkt dat de in januari aangekondigde actualisatiestudie van het plan-MER pas in september gepubliceerd werd en deze maand wordt gegund. Als de minister niet dringend een tandje bijsteekt, dreigt een verkeersinfarct in de Westhoek.”

Ziehier het overzicht van de veranderingen in West-Vlaanderen. Alle groene lijnen zijn trajecten waar de maximumsnelheid per 1 januari van 90 naar 70 gaat.

Van 90 naar 70 op de gewestwegen : vooral de Westhoek wordt getroffen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier