Unizo Deerlijk formuleert zelf oplossing voor aangepast parkeerbeleid

Unizo Deerlijk wil dat de gemeente snel en concreet werk maakt van een aangepast parkeerbeleid in het centrum. © MVD
Redactie KW

De middenstandsorganisatie Unizo Deerlijk ijvert al een tijdje voor een aanpassing van het parkeerbeleid in het centrum. Er wordt nu zelf een oplossing geformuleerd naar het gemeentebestuur toe: rotatie creëren door kort-parkeren aan te moedigen in combinatie met blauwe zone en Shop & Go-zones.

Unizo Deerlijk trok de jongste jaren al enkele keren aan de alarmbel om de parkeerproblematiek in de kijker te stellen. “We willen dit hernemen, want de problematiek laat ons niet los”, stelt Unizovoorzitter Yves Pynaert. “Wij wensen parkeren in het centrum van Deerlijk spreekwoordelijk warm te houden en willen wegen op een doortastende kernversterkende beleidsbeslissing. Het centrum blijft gebukt gaan onder een versmachtend parkeerprobleem. Minstens naar de toekomst toe moet dit leefbaar worden gehouden.”

“Dit is niet de zoveelste te aanhoren klaagzang. Als wij A zeggen, zeggen we ook B. Na het aankaarten van de problematiek pakken wij nu uit met een concreet uitgewerkt parkeervoorstel, waarvoor wij al tijdje pleiten. Kennelijk al ingehaald door vele andere steden, en gemeenten, kunnen wij in Deerlijk niet achterblijven. Het plan vormt een concreet antwoord op de bestelde parkeerstudie van het gemeentebestuur.”

Tussentitel

“Het probleem is ondertussen voldoende gekend. Deerlijk heeft een sterk en bedrijvig centrum met veel diensten, handelszaken en openbare instanties. Dat is positief maar weegt natuurlijk op de parkeerrotatie. Regelmatig rijden potentiële klanten door omdat er geen parkeerplaats vrij is. Het huidige systeem is compleet achterhaald, legt te veel druk op de parkeerplaatsen en zorgt voor te weinig rotatie. Als we niet in een negatieve spiraal willen terecht komen, is een aangepast parkeerbeleid noodzakelijk. Liever vandaag dan morgen. De speeltijd is voorbij.”

Van het allergrootste belang is het creëren van meer rotatie

“Wij zijn vanuit een kritische invalshoek met de bestelde gemeentelijke parkeerstudie aan de slag gegaan en hebben hieruit een aantal speerpunten geformuleerd. Belangrijk uitgangspunt is dat wij gratis parkeren willen behouden. Van het allergrootste belang is het creëren van meer rotatie. Die moet er komen door het aanmoedigen van kort-parkeren door enerzijds het invoeren van een blauwe zone in de centrumstraten en anderzijds het voorzien van Shop & Go-parkeerplaatsen. Dat systeem is in de streek rond Deerlijk al ingeburgerd bij de consument. Zowel Kortrijk, Kuurne, Harelbeke en Wevelgem hebben Shop & Go met succes uitgerold.”

Strenge controles

“Wij pleiten ook voor het uitbreiden van parkings voor langparkeerders. Het uitgeven van bewonerskaarten moet geminimaliseerd worden. Een mogelijke maatregel in dat verband is dat er geen bewonerskaart wordt uitgereikt als men over een garage beschikt. Geregelde en efficiënte controles op de naleving moeten gegarandeerd worden via een externe firma of de GAS-ambtenaar. Enkel via streng en kordaat optreden heeft het kort-parkeren nut.

“Ook de parkeerroute en de bordjes die de wandeltijd tussen de parkings en het centrum aangeven, kunnen nog beter aangeduid worden. Voor nieuwe bouwaanvragen in het centrum moet het gemeentebestuur strenge parkeernormen hanteren. Geregelde evaluatie na de invoering van het nieuwe parkeerbeleidsplan en eventuele bijsturen die hieruit voortvloeien, moeten alles verder optimaliseren”, rondt Yves Pynaert af.

(RDD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier