Trucks zorgen voor gevaarlijke situaties in de Duifhoekstraat in Lichtervelde

Door een verwarde trucker moest het treinverkeer zelfs stilgelegd worden. © Foto Kurt
Bram Vanlerberghe

Vrachtwagenchauffeurs die richting Sapa moeten, laten zich nog al te vaak misleiden door hun gps. Daardoor komen ze al eens vast te zitten aan de spoorwegovergang aan de Duifhoekstraat. En dat kan tot gevaarlijke toestanden leiden. Zo lag het treinverkeer vorige vrijdag even stil toen een vrachtwagen vast kwam te zitten. “Het is één van onze prioriteiten”, stelt Steven Bogaert, schepen van Mobiliteit.

Wim Vandeweghe, die aan het begin van de Duifhoekstraat woont, legt de situatie ter plaatse uit. “Eens vrachtwagenchauffeurs per vergissing van de ring weg gereden zijn, kunnen ze na honderd meter al proberen om achteruit te manoeuvreren en rechtsomkeer te maken. Hebben ze er geen benul van dat ze verkeerd zitten, rijden ze gewoon rechtdoor tot aan het spoor. Merken ze daar dat ze niet over het spoor kunnen, mogen ze helemaal achteruit terugkeren. Ofwel rijden ze door en hopen ze dat ze toch door kunnen en richten ze geen schade aan. Dan kunnen ze verder in de straat naar de ring terugkeren.”

Borden geven nochtans aan dat ze hun gps niet blindelings moeten volgen doorheen de Duifhoekstraat en best de ringweg volgen. “Eerst stond er een klein bord, maar op mijn aangeven werd een heel groot bord geplaatst. Een positieve impuls naar de truckers toe. Dat was mijn initiële bedoeling. Met dat bord is het effectief verbeterd. Waar we vroeger nog 10 tot 15 gevallen per week hadden, ging het naar twee, één of soms zelfs geen enkele keer per week. Het helpt wel degelijk.”

treinverkeer stil

Kunnen ze langs de spoorweg, dan is er geen enkel probleem, maar vorige vrijdag werd het toch wel link aan de overweg. “Toen was het echt wel heel nipt”, stelt Wim. “Een vrachtwagenbestuurder die vast kwam te zitten, is beginnen panikeren. Hij kwam bijna in tuintjes van buurtbewoners terecht. De elektriciteitsdraden begonnen te bengelen. Het scheelde niet veel of heel de straat zat zonder elektriciteit. Alle begrip voor de trucker, want vaak zijn er dat die voor het eerst langs deze route komen, op haast 1.200 kilometers van huis. Al heb ik ook het gevoel dat er iets fundamenteels verkeerd is aan die gps-systemen. Er is zeker al een positieve evolutie merkbaar, maar nog niet voldoende. We zouden het graag op nul zien terugvallen, maar ze kunnen de weg ook niet afzetten, want er moeten ook trucks in kunnen voor de paar lokale bedrijven in de straat”, besluit Wim, die zelf ook al schade opliep in de tuin door manoeuvrerend verkeer.

Ondanks de waarschuwingsborden rijden veel trucks verloren in de Duifhoekstraat.
Ondanks de waarschuwingsborden rijden veel trucks verloren in de Duifhoekstraat.© Foto Kurt

Schepen van Mobiliteit Steven Bogaert erkent het probleem en de ernst ervan. “Er zijn een aantal zaken mogelijk. In eerste instantie hebben we extra borden geplaatst. In tweede instantie hebben we overleg gehad met de verschillende bedrijven waar de truckers naar toe moeten, met name Sapa en de oliefabriek. Zij hebben ook al voor de nodige communicatie gezorgd naar de leveranciers toe, maar dat is ook niet altijd even gemakkelijk omwille van het verloop van chauffeurs. Alle respect trouwens voor die mensen.”

verkeerscommissie

“Wij hebben dat ook al besproken in de verkeerscommissie. Het is een thema waar we verder initiatief in moeten nemen. We zijn inderdaad aan het kijken welke andere mogelijkheden er zijn, maar als je vraagt of er al specifieke thema’s zijn uitgewerkt? Die zijn er nog niet. Langs de andere kant heeft de NMBS een tijd geleden – ik denk begin dit jaar – laten weten dat men zal kijken om zoveel mogelijk overwegen te elimineren waar ze niet echt nodig zijn. De Duifhoekstraat is daar één van. Wij weten dat. Los van het feit of die overweg gesloten wordt of niet, zullen er nog altijd truckers zijn die doorrijden.”

prioriteit nummer één

“De veiligheid van de mensen is prioriteit nummer één. Zij weten dat ook heel goed, want ik heb hen dat al gezegd. Misschien moet er gekeken worden om voor een soort trechtersysteem te zorgen aan het begin van de straat. Maar daar ligt ook een bedrijf langs waar truckers passeren die tot daar moeten. Dat zorgt ook voor de moeilijkheid. Anders hadden we al lang voor een versmalling gezorgd. De bedrijven moeten ook toegankelijk blijven.”

“In de Lichterveldse verkeerscommissie is dit allemaal besproken en de beslissing van de NMBS komt ook op ons af. In de komende maanden moet zeker een gevolg gegeven worden aan de terechte bezorgdheid van die bewoners, want veiligheid gaat voor alles. Ik mag het me niet inbeelden dat er iets gebeurt met een trucker die vastzit, waardoor er een treinongeval gebeurt. Het is dan ook zeker waar dat ervoor gekeken moet worden. Ik denk dat we alles al geprobeerd hebben wat in onze mogelijkheid ligt en ik denk dan ook dat we moeten overgaan tot andere maatregelen. We moeten het niet onder stoelen of banken steken dat het een prioriteit is. Dat het aantal gevallen al verminderd is, daar ben ik al tevreden mee, maar ik ben niet tevreden genoeg. Want als er zelfs al maar één iets gebeurt… Wij moeten – samen met de NMBS – op korte termijn kijken voor een oplossing voor dat probleem.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier