Torhout krijgt nieuwe hogere perrons, maar voorlopig geen nieuw stationsgebouw

Johan Sabbe

Vanaf maandag 23 april starten de NMBS en Infrabel met de verhoging en de vernieuwing van de perrons in het Torhoutse station.

Die werkzaamheden, die ongeveer een jaar zullen duren (tot ten laatste mei 2019), moeten het in- en uitstappen op de trein vergemakkelijken en het comfort en de veiligheid van de reizigers doen toenemen. Aansluitend op de perronvernieuwing zal de NMBS ook de fietsenstallingen nabij het station moderniseren. Op de vernieuwde perrons zijn schuilhuisjes voorzien, net als zitbanken, energiezuinige ledverlichting, luidsprekers en blindengeleidetegels. Het gaat om een investering van in totaal 1,6 miljoen euro.

Het project wordt gefaseerd uitgevoerd. De vernieuwing gebeurt in vier deelfasen, zodat de perrons altijd toegankelijk blijven. Perron 2 wordt het eerst aangepakt met in eerste instantie de kant van Brugge en in tweede instantie de kant van Lichtervelde. Vanaf oktober volgt de heraanleg van perron 1 aan de kant van Brugge en vanaf januari aan de kant van Lichtervelde. Voor het plaatsen van de nieuwe perronboorden zal er enkel in de weekends van 2 en 3 juni en van 10 en 11 november geen treinverkeer mogelijk zijn. Op die momenten worden er vervangbussen ingelegd. Opvallend: de NMBS voorziet de eerstkomende jaren geen nieuw stationsgebouw, zoals door het stadsbestuur gehoopt. “We zullen daar nochtans hard voor blijven ijveren”, aldus burgemeester Kristof Audenaert.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier