Toch nog 74 mensen voor de rechter in proces van kettingbotsing op A19

De zaal van de rechtbank in Ieper zat afgeladen vol. © DVDB
Redactie KW

Dinsdag is voor de rechtbank van Ieper het grote proces gestart omtrent de kettingbotsing van eind 2013 in Zonnebeke. De zaal zat afgeladen vol.

Op 3 december 2013 was de A19, zowel in de richting Kortrijk als naar Ieper, het toneel van een ware ravage. Uiteindelijk werden 74 van de 131 chauffeurs die betrokken waren bij de kettingbotsing gedagvaard. Nu is het de taak van de Ieperse politierechter Kristiaan Voet daar een oordeel over te vellen.

Diezelfde rechter startte tegenover de volgelopen zaal met advocaten en gedagvaarden met de mededeling dat hij eventuele vragen tot uitstel niet zou toestaan, gezien zo stilaan de datum van verjaring na twee jaar nadert, en hij verder de zaak liefst in één zitting zou behandelen.

Snelweg in veertig minuten kerkhof

Op 3 december 2013 hing er een dichte mist en op 40 minuten tijd was de autosnelweg herschapen in een autokerkhof. Een aantal zwaargewonden werd door de hulpdiensten afgevoerd. Er vielen jammer genoeg ook twee dodelijke slachtoffers te betreuren. Eén ervan, die ook zou gedagvaard worden, overleed intussen aan zijn verwondingen, waardoor de strafvordering vervalt.

Wat daar gebeurde, was hallucinant

Het openbaar ministerie beseft dat de politierechter voor een zware taak staat om uit te maken wie verantwoordelijk is en in welke mate. Het openbaar ministerie vordert voor de meeste gedagvaarden een minieme straf, zelfs met uitstel, zo voegde ze er aan toe. Want ook het openbaar ministerie beseft dat het hier zeker niet gaat om een alledaags ongeval, waarbij de verantwoordelijkheid relatief gemakkelijk kan worden vastgesteld.

“Kamikazepraktijken”

Voor enkele beklaagden vordert het openbaar ministerie een straf, al dan niet met uitstel, en een periode rijverbod. “Eén van de chauffeurs verklaarde dat er al filevorming was nog vóór het ongeval plaatsgreep. Als je als chauffeur in de dichte mist aan 120 km per uur rijdt, of als vrachtwagenchauffeur aan 90 per uur, dan noem ik dat kamikazepraktijken,” aldus het openbaar ministerie. “Artikel 10 van de wegcode zegt onder meer dat een chauffeur zich moet aanpassen aan de weersomstandigheden en moet kunnen stoppen voor een te voorziene hindernis. De mist is daar één van,” zo stelde het openbaar ministerie, dat ervan overtuigd is dat menig chauffeur daar een trauma heeft opgelopen. “Want wat daar gebeurde, was hallucinant,” zo omschreef het openbaar ministerie.

Vier clusters

Er waren 4 clusters van ongevallen. Drie van de clusters vonden plaats in de richting van Kortrijk, eentje in de rijrichting van Ieper. De clusters kregen elk een nummer, om het overzicht enigszins te bewaren.

De politierechter begon aan de zitting met het opzet om alle 74 gedagvaarden te laten voorkomen. Dat bleek echter ijdele hoop. Door tijdsgebrek werden blok 2, 3 en 4 enkel administratief behandeld. Blok 1 kon wel volledig strafrechterlijk behandeld worden. In die ongevallencluster werden 22 bestuurders gedagvaard.

De zaken rond de twee dodelijke slachtoffers, die vielen in blok 3 en 4, zullen worden behandeld op 12 mei. In blok 3 worden in totaal 28 bestuurders gedagvaard, in blok 2 gaat het om 21 bestuurders. Ook blok 2 wordt dan behandeld. Daarin worden drie vrouwelijke bestuurders opgeroepen.

(HV/Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier