Tielt: Elke dag krijgen gemiddeld 30 bestuurders parkeerboete

Op korte termijn komen er geen wijzigingen aan het parkeerbeleid. (Foto WME) © Foto WME
Redactie KW

316.081 euro. Dat was in 2016 het bedrag dat tussen de stadskas en de private parkeerbeheerder OPC werd verdeeld. Opvallend: het bedrag van de parkeerboetes (in de parkerende zone en blauwe zone) ligt beduidend hoger dan wat wordt verdiend met parkeergelden (automaten, bewonerskaarten en parkeerabonnementen).

Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Parkeren

In 2016 verdienden de private parkeerbeheerder Optimal Parking Control (OPC) en de stad Tielt – er is tussen beiden een verdeelsleutel contractueel vastgelegd die niet wordt meegedeeld – ruim 316.000 euro met het ‘parkeerbeheer’: van automaten, over boetes tot bewonerskaarten en abonnementen. Opvallend, hoewel: de stadskas verdient meer aan de opbrengsten uit parkeerboetes (184.230 euro) dan uit parkeergelden, bewonerskaarten en abonnementen (samen goed voor 131.850 euro). Omgerekend betekent dat dagelijks gemiddeld 30 boetes worden uitgeschreven, in de betalende en/of in de blauwe zones. Heel recent werden de parkeerzones en blauwe zones (maximum twee uren parkeren) gevoelig uitgebreid, wat de parkeerdruk in andere straten gevoelig heeft verhoogd.

Bewonerskaarten

Op vandaag kan je in Tielt enkel gratis parkeren zonder tijdslimiet op de ‘tijdelijke’ parkeerzone collegesite, het Maczekplein, de Ringlaanparking, de Sportlaan… Vaak staan de parkings voor langparkeerders vol, anderzijds blijven sommige parkeerzones voor korte parkeertijd dan weer onderbezet: in de Tramstraat, de zone langs de Europahal… Het stoot sommigen wel tegen de borst dat inwoners van straten met parkeerregime (betalende/blauwe zone) een gratis parkeerkaart krijgen die ze dan dikwijls voor alle straten met parkeerregime en blauwe zone onbeperkt gebruiken (en niet alleen in hun straat zelf). Waarom gratis? Waarom geen controle op dit oneigenlijk gebruik van die parkeerkaart?

Nieuwe parkeerautomaten

Wijzigingen aan het parkeerbeleid komen er in Tielt op korte termijn niet. Maar ook sms-parkeren is nog niet voor morgen. Of toch wel? Guido Mehuys (SP.A), schepen van Mobiliteit: “Anderhalf jaar geleden hebben we nieuwe parkeerautomaten laten zetten, en sms-parkeren kan in die automaten wel eenvoudig geïmplementeerd worden. Dat hebben we voorlopig nog niet gedaan, omdat de vraag ernaar niet zo groot is. We moeten er ook extra budget voor vrijmaken, dus eventueel naar volgend jaar toe kunnen we kijken om dat in te voeren.”

We hebben bewust gekozen voor betalend parkeren in het stadscentrum

“Het parkeerbeleid hebben we enkele jaren geleden uitgestippeld, en daar zijn wij heel tevreden over. We hebben bewust gekozen voor betalend parkeren in het stadscentrum. Zo blijven handelaars bereikbaar, en garanderen we vrije plaatsen. Ook op de blauwe zone krijgen we positieve reacties van de bewoners. Zij vinden nu altijd een parkeerplaats. Het project aan de collegeparking moet nog toegewezen worden aan een ontwikkelaar. Dat staat de komende maanden te gebeuren. De plannen worden dan concreter. Wel weet ik dat de parking betalend wordt, en dat er zowel boven- als ondergronds parking voorzien zal worden voor om en bij de 300 wagens.”

(MH)

“Dringende nood aan actieplan”

Dirk Braeckevelt. (Foto a-RN)
Dirk Braeckevelt. (Foto a-RN)© KRANT VAN WEST-VLAANDEREN

“Er is zeker plaats voor verbetering”, zegt Unizovoorzitter Dirk Braeckevelt. “Wij maken ons toch wel zorgen om de limiet die de stad op het parkeren legt. In Tielt mag je maximaal vier uur parkeren in bepaalde zones, en in anderen slechts twee of één uur. Zo krijgen bezoekers de tijd niet om rustig te shoppen. Ook een gratis parkeerbeleid ontbreekt, en dat heeft een negatieve invloed op handelszaken.Mede daarom hebben wij een bestuursgroep opgericht met verschillende actoren van Tielt. We willen de stad onder de loep nemen. We maken geen rapport op, maar willen wel een actieplan voorleggen aan het stadsbestuur met haalbare oplossingen voor verschillende pijnpunten. Het parkeerbeleid is daar één van.”

“We ijveren voor sms-parkeren, maar ook voor enkele kiss & rideparkeerplaatsen in de kern van het winkelgebied. Bij dit principe kunnen mensen een kwartier gratis parkeren, en worden ze gesignaleerd als ze moeten vertrekken. Dit systeem passen zowel Kortrijk als Roeselare al toe, en daar werkt het heel goed.”