Studenten raken op zondagavond per trein nog moeilijk in Gent: “Bij NMBS stoten we op een muur”

De treinen vanuit Tielt richting Gent op zondagavond zitten vaak overvol. © FB Emma Van Eenoo
Philippe Verhaest

In een open brief op sociale media richten enkele studenten uit Tielt hun ongenoegen aan de NMBS. “De afgelopen twee maanden zijn we op zondagavond liefst vier keer niet tot in Gent geraakt”, klinkt het misnoegd bij Emma Van Eenoo. De NMBS is formeel: “De komende weken lossen we dit capaciteitsprobleem op.”

De treinverbinding tussen Tielt en Gent loopt de afgelopen weken niet echt van een leien dakje, klinkt het bij de studenten. “Zoals zoveel mensen nemen wij graag op zondagavond de trein van 20.42 uur naar Gent. Nu zijn de laatste weken echter niet zoals gepland verlopen”, zegt Emma Van Eenoo (19) uit Wingene. De derdejaarsstudente Rechten aan UGent plaatste zondagavond een stevig bericht op haar Facebookpagina.

“De helft van de keren zijn we de afgelopen twee maanden niet in Gent geraakt met de trein. De ene keer waren er werken. Een andere keer was er een defect waardoor de trein 80 minuten vertraging had. Nog twee andere keren waren er te weinig wagons waardoor de trein al vol zat toen die in Tielt aankwam.”

“Telkens kon er (bijna) niemand meer op. Met een beetje geluk konden er nog een paar studenten gepropt worden in de wagon van de conducteur. De meesten moesten echter hun ouders bellen om hen naar Gent te voeren. Daar ging hun vrije zondagavond. Opnieuw. Ook vullen we iedere keer, zoals verwacht wordt, onze campuskaart op voorhand in. Dan is het extra zuur dat we niet meekunnen met de trein én iedere keer een lijntje op onze campuskaart kwijt zijn. Wij verwachten een permanente oplossing voor dit probleem.”

“Wanneer we via de gewone wegen bij de NMBS aankloppen, stoten we op een muur”

De boodschap is ondertussen al ruim negenhonderd keer gedeeld. “Ik hoop echt dat deze actie iets in beweging zet, want wanneer we via de gewone wegen bij de NMBS aankloppen, stoten we op een muur”, zegt Emma. “Op 14 oktober diende ik een eerste keer een officiële klacht in en toen kreeg ik een standaardantwoord dat er in de loop van 2019 nieuwe treinstellen zullen worden ingezet. Maar daar kopen we nu niks mee.”

“Ook de voorbije weken klopten we nog met onze verzuchtingen aan, maar dat haalde niks uit. Het bewuste Facebookbericht wordt wel gretig opgepikt en wordt ook gedeeld door studenten en reizigers uit compleet andere delen van Vlaanderen. We staan dus niet alleen met onze grieven. De problemen zijn gestart toen het aantal wagons van negen naar zes is teruggebracht. En vaak telt de trein slechts drie wagons. Zo lukt het niet om iedereen naar Gent te brengen.”

NMBS: “Capaciteitsprobleem zo snel mogelijk oplossen”

Bart Crols, woordvoerder van NMBS, erkent de beperkte capaciteit op de lijn tussen Tielt en Gent. “Tot juni waren drie motorstellen van telkens drie wagons op de lijn actief, maar door een technische kwestie hebben we die naar zes wagons moeten terugbrengen. De ervaring leert dat dit de vraag allesbehalve kan coveren. Het kan niet dat treinreizigers de trein zelfs niet op kunnen en op een andere manier naar hun studentenstad moeten trekken. We zijn niet blind voor de geluiden die deze – en andere – studenten verspreiden. De komende weken, en zeker voor het einde van dit jaar, moet de capaciteit weer op negen wagons gebracht worden.”

Emmahttps://www.facebook.comFacebook1

KLACHT aan NMBS: 4 op 8 zondagavonden niet in Gent geraakt

Beste NMBS

Zoals veel studenten nemen wij graag op…

Geplaatst door Emma Van Eenoo op Zondag 11 november 2018

rich1.0https://www.facebook.com/emma.vaneenoo/posts/1093928757429914552

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier