Straatracers terroriseren rotonde in Mellestraat in Heule

Piet Cattebeke, Rita Soete, Robert Couckuyt, Rita Neyrinck en Charle Brys trekken aan de alarmbel. "Tot op heden zijn er nog geen zwaargewonden, maar het zal er toch eens van komen indien de stad niets doet om deze snelheidsduivels in te tomen." © TVK
Redactie KW

De rotonde Grysperre, gelegen in de Mellestraat, wordt geterroriseerd door straatracers. In het verleden liep het al een aantal keer verkeerd af door overdreven snel rijden. Tot driemaal toe miste een wagen de rotonde en kwam terecht in een van de aanpalende huizen. “Weldra zal het weer eens gebeuren en zitten we terug met de gebakken peren”, zuchten de buren.

De omwonenden aan de rotonde Grysperre zijn bezorgd over hun veiligheid. Er reden al drie wagens in diverse huizen. Dit in een periode van vier jaar. Ze voelen zich door de stad niet deftig geholpen. De rotonde mist haar effect. Je komt met grote snelheid aan op deze rotonde. Daardoor ben je genoodzaakt van bij te sturen en dan beginnen de problemen. “Ja, ik ben het beu, ik ben boos! Ze hebben al eens mijn gevel geramd. Een andere keer reed vloog een auto door onze voortuin en reed in de garage van de buren. Nu staat er een muur. Het reclamebord is verdwenen want dat kon men niet meer te zien. Sommigen denken dat ik gestopt ben met mijn zaak”, moppert Jean-Marie Thermote (63). “Toen die wagen mijn garage inreed was ik onkruid aan het wieden op mijn oprit. Gelukkig was ik juist aan de andere zijde begonnen of ik was er niet meer”, voegt Piet Cattebeke eraan toe.

Auto in de living

Ook vanuit Heule, richting Sente zijn ze niet aan hun proefstuk toe. Toen reed een te snel rijdende wagen in de woonkamer van Joost Bruys (54) en Eveline Devlies (52). Deze bestuurder slaagde erin om zijn wagen in de living van een nieuwbouw, aan de overzijde van de straat te parkeren. “Wat ons opvalt is dat veel wagens met Franse nummerplaat hier voorbij crossen. Zij racen van Sint-Katharina richting Heule. Ze splitsen zich zelfs op om toch als eerste op de ring te raken. De racers komen van hun werk en hebben als hobby zo snel mogelijk op de ring te komen. Sommigen rijden door in de Mellestraat om daar de lichten te nemen, anderen verkiezen om de Steenstraat in te slaan richting lichten. Beide straten beschikken zeker niet over voldoende ruimte om tegenliggers op snelheid te kruisen.”

“‘s Nachts komen er wagens rondjes draaien met gierende banden” – Robert Couckuyt

“Trouwens, men hoeft hier niet te racen. Iedereen moet zich aan de verkeersregels houden“, zegt Robert Couckuyt. “Ze moeten hier ergens in de buurt werken, wan de meeste snelheidsduivels passeren tussen 16 uur en 18 uur.”

Betonblokken

De laatste maanden komen er wagens ‘s nachts rondjes draaien met gierende banden. De opgeschrikte buren gaan dan kijken met de bibber op het lijf. Na een paar rondes of als je buiten komt, rijden ze weg. “We zullen nooit meer gerust slapen”, zegt Robert. “De ambtenarij van de stad verschuilt zich achter het meldpunt 1777 en is moeilijk te bereiken. Destijds werden er betonblokken voor onze woningen geplaatst en daarmee was de kous af. Maar deze blokken verschuiven als er iemand tegen rijdt. Er werd ons een vangrail beloofd, maar die staat er nog steeds niet. Bij latere briefwisseling antwoordden de stadsdiensten dat men al genoeg voor ons deed”, zegt een geïrriteerde Robert. “Tot op heden zijn er nog geen zwaargewonden, maar het zal er toch eens van komen indien de stad hier niets aan doet.”

“Het betreft hier duidelijk een mentaliteitsprobleem van enkelen die het nodig vinden onze straten als racecircuit te gebruiken”, reageert schepen Axel Weydts. “We hebben reeds geprobeerd met middengeleiders en ‘stootblokken’ de rijweg wat te krommen, zodat men minder geneigd is om het rondpunt met hoge snelheid te benaderen. Er werden ook betonblokken geplaatst. Meer kunnen we niet doen volgens onze deskundigen.”

Trajectcontrole

Maar er is beterschap op komst. De Sint-Katharinastraat, die uitgeeft op de rotonde, en van waar het overgrote deel hardrijders komt, zal worden voorzien van een trajectcontrole. Eerst komt de N50 tussen Kooigem en Bellegem aan bod. Daar gebeurden de meeste ongelukken. Nadien kan deze straat aan bod komen. “Trajectcontrole is de meest efficiënte methode om snelheidsproblemen aan te pakken. Met deze maatregel willen we snelrijders aanpakken. Ondertussen gaan de politiediensten controle uitvoeren”, besluit Weydts. “Het kan niet dat deze buren steeds met een onveilig gevoel moeten leven.”

(CHH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier