Stationsparking genereert amper 229 euro per dag in Roeselare

De Stationsparking is een van de drie ondergrondse parkings in Roeselare. (GF)
Thomas Dubois
Thomas Dubois Editieredacteur De Weekbode Roeselare – Izegem – Tielt

De Stationsparking in Roeselare haalt amper een omzet van 229 euro per dag. Dat blijkt uit de cijfers die Brecht Vermeulen (N-VA) liet opvragen.

Op 25 april 2014 opende B-Parking, een dochteronderneming van de NMBS de Stationsparking in Roeselare. Nog voor de opening was er veel kritiek te horen. Buurtbewoners en pendelaars waren niet te spreken over de prijzen die B-Parking, samen met het stadsbestuur, hanteerde. Na anderhalf jaar blijkt de parking nog steeds geen succes. “De bezettingsgraad van de parking gaat nooit boven de 25 procent. Dagelijsk blijven dus 400 tot 500 plaatsen leeg op een totale capaciteit van 550”, aldus Brecht Vermeulen (N-VA);

“Mensen ontlopen de dure parking en zoeken alternatieven in de buurt. Ik neem aan dat deze verschuiving niet de bedoeling was van het mobiliteitsplan van het stadsbestuur”, aldus Brecht. Door de lage bezettingsgraad haalt de parking slechts een omzet van 229 euro per dag. “Dit terwijl de bouwkost van de parking toch meer dan 16 miljoen bedraagt. Op deze manier heeft de parking een terugverdientijd van 195 jaar, zonder rekening te houden met de kosten en inflatie.”

Geen onderzoek

Wat Brecht Vermeulen nog het meest stoort, is het feit dat B-Parking deze investering doet zonder voorafgaand onderzoek naar de toekomstige inkomsten. “Geen enkel bedrijf zal dergelijke investering doen zonder na te gaan of deze rendabel is.”

De fractieleider voor N-VA besluit met een boodschap: “Ik hoop dat men de situatie nog kan rechttrekken, bijvoorbeeld door een prijzenpolitiek te voeren die meer aansluit bij wat de consument wenst te betalen in een centrumstad als Roeselare. Dit zal in ieder geval dichter moeten aanleunen bij de oude prijszettingen van parkings in de stationsbuurt.”

(TD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier