Schreiboomstraat wil geen vrachtwagens zien passeren: “Straat is totaal onaangepast”

Axel Vandenheede

“We willen niet dat de vrachtwagens van de kleiontginning door onze straat passeren!” De boodschap van de bewoners van de Schreiboomstraat in Rollegem richting stadsbestuur is duidelijk. Ze geloven ook niet dat er maximaal vier vrachten per uur zullen passeren. “Zoiets zou totaal niet rendabel zijn.” Tot eind april kan iedereen die dat wil opmerkingen en suggesties naar de stad doorsturen.

Als een enorme donderslag bij een heldere hemel. Zo omschrijven de bewoners van de Schreiboomstraat de boodschap van stad Kortrijk dat hun straat op de vrachtroute van de kleiontginning lag. Ook de Kannestraat, Rollegemsestraat, Oude Aalbeeksestraat en Tombroekmolenstraat liggen op die route.

De Schreiboomstraat ligt in zonevreemd agrarisch gebied, de passage op deze weg is sowieso beperkt“, zeggen Christine Van Quickelberghe en Yves Van Waeyenberg, de spreekbuizen van de misnoegde Rollegemnaren. “Vervoer zwaarder dan 5 ton mag hier niet eens passeren, tenzij het in de straat zelf moet zijn. Nu wil de stad dat veranderen en hier tientonners laten passeren. De straat is daar totaal ongeschikt voor: ze is veel te smal. Enkele uitwijkstroken zullen daar niet veel aan veranderen. Bovendien zijn de funderingen van de weg niet op zwaar verkeer berekend.”

Een tweede zaak die ze willen aankaarten is de bewoning. “Sommige huizen staan op amper 60 centimeter van de weg. Als er nu een vrachtwagen passeert, daveren die huizen. Als er op bepaalde dagen tientallen vrachtwagens zullen passeren, zal de situatie voor de bewoners onleefbaar zijn. De huizen zullen veel schade oplopen.”

Als stad kunnen wij van alle huizen langs de transportroute een meetstaat laten opmaken“, pikt schepen van Leefmilieu Bert Herrewyn (SP.A) in. “Daarbij komen experten langs die de woningen nauwkeurig beschrijven. Hetzelfde is trouwens voor de huizen rond de kleigroeve gebeurd.”

Niet rendabel

Dat er maar maximaal 89 dagen per jaar gereden zal worden en er vier vrachten per uur zullen passeren, vinden de bewoners larie en apekool. Yves: “Ik heb de milieuvergunning bestudeerd. Daarin staat dat er dagelijks 650 kubieke meter mag worden vervoerd. Het stadsbestuur zegt ook dat er maar vier volle vrachtwagens per uur zullen passeren… Ik zit zelf in de sector en ik weet heel goed dat dit helemaal niet rendabel zou zijn. Deze vrachtwagens zullen gewoon voortdurend op en af rijden en veel meer kubieke meter per dag vervoeren.”

“Vier ladingen per uur? Die camions zullen constant op en af rijden” – Yves Van Waeyenberg

Burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open VLD) spreekt dat tegen. “In de milieuvergunning staat inderdaad een quotum van 650 kubieke meter per dag vermeld. Daaraan zal Wienerberger zich moeten houden. Ook aan die vier ladingen per uur trouwens. Als stad zullen wij dit controleren. Net als de route zelf. Het is niet de bedoeling dat ander vrachtverkeer in de straat zou passeren. Daarom willen we met camera’s met nummerplaatherkenning werken, zodat we de overtreders kunnen beboeten.”

Het nieuwbakken actiecomité wijst er ook op dat de route naar Compostela in de Schreiboomstraat passeert, net als een aantal provinciale fietsroutes. “Via die straat rijden alle kinderen van Rollegem ook nog eens naar Don Bosco.” Het stadsbestuur stelt hierover dat het werfcharter geldig zal zijn: een uur voor de eerste schoolbel en een halfuur na de laatste zal er geen transport toegelaten worden. Maar dat stelt de Rollegemnaars niet gerust. “Wat tijdens examenperiodes als ze veel later moeten vertrekken en vroeger naar huis komen? Je moet ook rekening houden met de vrije basisschool in Rollegem.”

Opmerkingen

Burgemeester Van Quickenborne en schepen Herrewyn benadrukken alvast dat niets definitief is. “Het is de Deputatie die beslist of Wienerberger via deze route klei en zand zal mogen vervoeren. Voordien komt een begeleidingscommissie samen.” Dat zou in de maand maart al gebeuren, maar stad Kortrijk zal vragen om die zitting uit te stellen omdat er zovele vragen en opmerkingen zijn. “Inwoners kunnen die tot zeker eind april doorgeven, aan ons of aan de Deputatie.”

Yves Van Waeyenberg ziet maar één oplossing: tóch een op- en afrit op de E403. “Het ziekenhuis kreeg er eentje op de E17 tijdens de werken. Waarom kan dat niet voor ons? De bouwwerken van AZ Groeninge duurden enkele jaren, wij zijn vertrokken voor 30, 40 jaar.” Burgemeester Van Quickenborne stelt dat dit het voorkeursscenario was van de stad. “Maar het kabinet van minister van Mobiliteit Ben Weyts wil daar niets van weten. We zijn daar meermaals geweest en telkens kregen we een nee.”

Transport via het spoor?

Rollegemnaar Toon Vanneste doet een opmerkelijke suggestie voor het transport van de klei en het zand. “Waarom leg je geen spoor naast de E403?” aldus de gepensioneerde treinbestuurder. “De trein zou zo via Moeskroen naar Aalbeke kunnen rijden. Zo’n trein kan 1.820 ton in één keer vervoeren. Zo zou je per trein liefst 133 vrachtwagens van de weg houden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier