Regio Oostende: vanaf nieuwjaar nog beter oppassen voor snelheidsboetes

Ludo Fryns vlak bij zijn woning aan de N33: "Hier wordt veel te snel gereden, maar 70 km per uur is wel heel traag. 90 per uur is een mooie snelheid. Mocht die gerespecteerd worden...." © HH
Hannes Hosten

Vanaf 1 januari wordt 70 km per uur de norm op gewestwegen buiten de bebouwde kom in Vlaanderen. Dat zorgt ook in onze regio voor enkele wegen waar je het gaspedaal voortaan minder hard mag induwen. We peilden bij enkele bewoners en enkele burgemeesters wat ze van de nieuwe verkeersmaatregel vinden.

De beslissing van de Vlaamse regering dateert van de zomer van 2015. Vanaf 2017 wordt 70 km per uur de norm langs wegen buiten de bebouwde kom. De huidige norm van 90 km per uur zal dus over twee weken de uitzondering zijn. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts wou met deze maatregel de veiligheid langs gewestwegen verhogen en tegelijk de wildgroei aan verkeersborden aan banden leggen.

De huidige situatie zorgt immers voor veel verwarring. Want hoewel de regel buiten de bebouwde kom dus 90 km per uur is, zijn er tal van wegen waar de snelheid toch tot 70 km per uur wordt beperkt. Het was zover gekomen dat op 6.000 km gewestwegen de ‘uitzondering’ van 70 km per uur van kracht is, terwijl om amper 2.000 km de algemene regel van 90 km per uur van toepassing is. Met nieuwjaar wordt de situatie dus omgekeerd: 70 km is de norm, 90 km de uitzondering. De ingreep maakt dat in heel Vlaanderen meer dan 16.000 verkeersborden kunnen verdwijnen, wat voor een fikse besparing zorgt.

Mocht de 90 van nu gerespecteerd worden, zou het al mooi zijn

In onze regio komen er onder meer wijzigingen langs de N33 Torhout-Oostende in Ichtegem, Eernegem en Gistel, aan de N358 langs de Plassendalevaart in Groot-Middelkerke, langs de Kustweg in Middelkerke, Oostende, Bredene en De Haan, langs de N367 in Gistel en Zevekote, langs de Nieuwpoortsesteenweg in Oostende en langs de N9 Oostende-Brugge in De Haan. Volgens het Vlaams Gewest zijn de nodige nieuwe borden al geplaatst, maar nog afgedekt en worden na nieuwjaar de overtollige 70-borden verwijderd.

“70 wel heel traag”

Oud-wielrenner Ludo Fryns woont langs de N33 Torhout-Oostende in Gistel, waar hij een handel in rustieke bouwmaterialen runt. Je zal er vanaf 1 januari maar 70 km per uur meer mogen rijden. “Er wordt hier wel heel snel gereden”, vindt Ludo. “Ik zie hier moto’s passeren tegen zeker 200 km per uur. Ook heel wat auto’s rijden hier veel te snel. Ik woon hier al 28 jaar en zag in dit stuk van de weg toch al wat ongevallen gebeuren. Een beetje verder viel er ook eens een dodelijk ongeval te betreuren.”

“Maar 70 km per uur is wel heel traag”, vindt Ludo anderzijds. “Mocht hier de huidige snelheid van 90 km per uur gerespecteerd worden, zou het al mooi zijn. 70 km per uur is niet nodig. Na nieuwjaar zal ik toch wat beter moeten oppassen als ik hier met de wagen rij. Gelukkig staan ze hier nooit om te flitsen, je kan hier nergens parkeren. Ze maken de auto’s veel te snel hé? Ze zouden er beter weer maken met drie versnellingen (lacht).”

“N33 zwarte weg”

Burgemeester Bart Halewyck van Gistel is wel gewonnen voor de snelheidsbeperking van 70 km per uur langs gewestwegen. “De N367 van Gistel naar Zevekote heeft een erg bochtig parcours”, zegt hij. “Ik denk dat 70 per uur daar niet slecht is. Bovendien halen we door de drukte van het verkeer bijna geen 90 meer. Ik denk aan de N33, waar je toch dikwijls geen 90 kan rijden. En als je het wel kan, is het gevaarlijk hé. De N33 is de zwarte weg van de politiezone Kouter. Er is heel veel kruisend verkeer op die weg. En het is toch duidelijk dat snelheid correleert met het aantal dodelijke ongevallen. Elk dodelijk slachtoffer is er toch een te veel.”

Toch duidelijk dat snelheid correleert met dodelijke ongevallen

“De politiezone zal de nieuwe snelheidsbeperking controleren”, aldus burgemeester Halewyck. “Wij hebben een aantal camera’s op het grondgebied en er is de mobiele flitser. Maar je moet natuurlijk de goede plekken uitkiezen. Ik ken plaatsen waar de maximumsnelheid nu al 70 km per uur is en waar toch 100 wordt gereden. Als je niet controleert, is het binnen de kortste keren om zeep. Ik denk niet dat de mensen echt al beseffen dat de norm vanaf 1 januari 70 km per uur zal zijn. Ik zat deze week nog samen met een studiebureau dat nog overal 70 km-borden had voorzien op zijn plannen. Als zelfs zij het nog niet weten, is het zeker nog niet algemeen bekend.”

“Hoge boetes”

Burgemeester Janna Rommel-Opstaele van Middelkerke heeft gemengde gevoelens bij de nieuwe snelheidsnorm. “In de Westendelaan is er een stuk waar de snelheid verandert van 50, 70 naar 90. Het is een goede zaak dat daar één lijn in wordt getrokken”, vindt ze. “Langs de vaart wordt nu heel snel gereden, maar ik vraag me af of een snelheidsbeperking van 70 km de oplossing is. De mensen weten nu ook dat ze over de huidige maximumsnelheid van 90 km gaan. Voor veel mensen zal het heel moeilijk zijn om zich op rechte stukken aan die 70 te houden.”

In plaats van aan de kant te zetten wie te snel rijdt, zouden ze beter de chauffeurs aanpakken die te traag rijden

“Wel zullen de boeten veel groter zijn”, vervolgt de burgemeester. “Bij overtredingen zal het verschil met 70 veel groter zijn dan het verschil met 90. Zij zullen dus veel meer betalen. En het zal gecontroleerd worden. De politiezone Middelkerke heeft zelf geen multanova, maar wij gebruiken zes dagen per maand het toestel van de politiezone Spoorkin (Veurne, Alveringem, Lo-Reninge, red.). Uiteraard verschillen de datums elke maand. Nu al wordt dat toestel voornamelijk langs gewestwegen ingezet, onder meer tussen Mannekensvere en Nieuwpoort en tussen Schore en Pervijze. Ook langs de vaart wordt het dubbel oppassen. Want de boetes kunnen hoog oplopen.”

“Belachelijk”

Tamara Van Casteren woont aan de Vaartdijk-Zuid in Leffinge, in een stukje waar de snelheid van 90 naar 70 zal worden teruggebracht. “Belachelijk”, vindt ze. “Langs de vaart houdt niemand zich aan de snelheidsbeperking, ook niet op de plaatsen waar je nu al maar 70 mag rijden”, aldus Tamara, die in het stukje langs de Plassendalevaart tussen Leffinge en Slijpe woont, net buiten de bebouwde kom van Leffinge. “Waarom zou je hier geen 90 mogen rijden? De files zouden beter op andere manieren worden aangepakt.”

“Langs de vaart houdt niemand zich aan de snelheidsbeperking, ook niet op de plaatsen waar je nu al maar 70 mag rijden”, aldus Tamara.© HH

“In plaats van snelheidsbeperkingen en kilometerheffingen in te voeren, zou men beter iets doen aan de efficiëntie en bestuurders van de weg halen die het verkeer ophouden”, vindt Tamara. “In plaats van aan de kant te zetten wie te snel rijdt, zouden ze beter de chauffeurs aanpakken die te traag rijden. Ik ken er hoor, die maar 20 of 30 km per uur rijden in de bebouwde kom. En wat is het resultaat? Files en gefrustreerde chauffeurs.”

Regio Oostende: vanaf nieuwjaar nog beter oppassen voor snelheidsboetes

OB67623_Logo_90_70_DBL.pdf