Realisatie Reepbrug komt stap dichterbij

De Reepbrug komt tussen de tip van het Buda-eiland en de Nijverheidskaai. © KC
Redactie KW

Maandag wordt de aanbesteding voor de Reepbrug op het schepencollege behandeld. Daarmee komt de realisatie van de voetgangersbrug alsmaar dichterbij.

De brug komt op de tip van het Buda-eiland en maakt de verbinding met de Nijverheidskaai. Het duurde tot 2015 vooraleer er zekerheid was of de brug er zou komen. Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) was een koele minnaar, maar minister Ben Weyts (N-VA) maakte twee jaar geleden dan toch bekend dat de brug er in 2018 zou komen en dat de Vlaamse regering middelen zou vrijmaken. Dat is tot nog toe niet officieel gebeurd.

De offerte voor de bouw staat komende maandag wel op de agenda van het Kortrijkse schepencollege. Daarmee lijkt schot in de zaak te zitten. Tot dan wil het stadsbestuur of Waterwegen en Zeekanaal niet communiceren. De grote vraag blijft wie wat zal betalen.

Juridisch gebikkel

Daarnaast loopt nog een juridische zaak over de grond aan de Nijverheidskaai waar de Reepbrug moet ‘landen’. Bouw- en vastgoedondernemer Philippe Despriet is eigenaar van heel wat gronden aan de Nijverheidskaai of heeft een recht van opstal (recht om te bouwen zonder grondeigenaar te zijn) voor 75 jaar verworven van, Waterwegen en Zeekanaal. Uitgerekend WenZ heeft begin dit jaar het perceel op de hoek van de Burgemeester Schinkelstraat en Reepkaai met een oppervlakte van 277,50 vierkante meter onteigend. Philippe Despriet ging juridisch verhaal halen, maar kreeg ongelijk. Dit najaar neemt het hof van beroep in Gent een beslissing. Despriet wil geen commentaar kwijt over het dossier.

De Leiewerken, en in het bijzonder de aanleg van zeven bruggen in de stad Kortrijk, werden gestart in 1996. In 2015 vond de opening van de Budabrug plaats. Eerder werden al vijf bruggen aangepakt: de Dambrug (1999), de Groeningebrug (2002), de Ronde van Vlaanderenbrug (2007), de Collegebrug (2009) en de Noordbrug (2010).

(Karel Cambien)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier