PVDA Harelbeke misnoegd over toestand in vernieuwde Deerlijksestraat en Noordstraat

Op de foto burgemeester Top, Patrick Claerhout schepen, Roos Eligius, Gaby Moreels, Marc Vindevogel, Jef Decaevele, Geert Meurisse, Tasha Goussaert en Philippe Dewaele. © LOO
Peter Van Herzeele
Peter Van Herzeele Medewerker KW

De PVDA is is niet de spreken over de situatie in en aan de vernieuwde Deerlijksestraat en de Noordstraat.Daarom trokken ze naar de burgemeester met de resultaten van hun enquête.

Volgens PVDA hebben de bewoners van de Deerlijksestraat en de Noordstraat al zes maanden miserie in de straten. “De fietsers dreigen omver gereden te worden. Er zijn afgereden spiegels en krassen in de auto’s. De buschauffeurs moeten wachten tot de toegang van de Noordstraat naar de Deerlijksestraat of omgekeerd, vrij is. Soms moeten ze achteruit manoeuvreren”, zegt verantwoordelijke Gaby Moreels van PVDA.

Om de minpunten te staven deed PVDA begin september een enquête bij de bewoners van de straten.

“Het is gemakkelijk op het stadsbestuur te schieten en een enquête te houden in de buurt” – Alain Top, burgemeester

Vijf punten kwamen naar voor waarvan 77 tot 92 % van de ondervraagden ze prioritair vonden.” De toegang van de Noordstraat naar de Deerlijksestraat opnieuw openbreken, van de Deerlijksestraat een eenrichtingsstraat maken van de Noordstraat tot aan de lichten, de snelheid beperken tot 30 km/uur, geen vrachtwagens toelaten behalve voor laden en lossen en zebralijnen voor voetgangers en fietsers zowel aan de Noordstraat als aan de Zuidstraat.

Overlegmomenten

Een afvaardiging van PVDA overhandigde de petitie aan burgemeester Alain Top (SP.A/Groen) en schepen van mobiliteit Patrick Claerhout (N-VA). “Het is wel eigenaardig dat we jullie bij inspraak-, participatie- of overlegmomenten niet horen. Het is gemakkelijk achteraf op het stadsbestuur te schieten en een enquête te houden in de buurt”, zegt een misnoegde burgemeester.

“De vragen zijn zo gesteld dat de antwoorden positief zijn. Ten tweede: ik heb last van jullie methodiek. Er is geen vraag gesteld aan de inwoners in de andere straten. Willen zij wel eenrichtingsverkeer? Jullie voorstellen hebben nochtans invloed op de grote omgeving. Men moet jullie wensen maar voor waarheid aannemen. Ik vind dat je zo mensen uit verschillende straten tegen elkaar opzet.”

Patrick Claerhout sluit zich daar bij aan. “Wat de bussen betreft zijn er overlegmomenten bezig met De Lijn over het te smalle weggedeelte aan het kruispunt. Verder staan we open voor alle haalbare suggesties die we dan proberen samen op te lossen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier