Provinciale campagne ‘De Testkaravaan’ legt schitterende cijfers voor

Jos Remaut

‘De Testkaravaan’ is een campagne die werknemers wil stimuleren om de auto minder te gebruiken en op een meer duurzame manier naar het werk te pendelen. En ze slaat aan, want 38 % van alle ‘testers’ uit 2014 blijft één jaar na de campagne nog altijd duurzaam naar het werk komen.

In 2014 ging de Provincie West-Vlaanderen van start met de campagne ‘De Testkaravaan komt eraan’. Het uitgangspunt ervan is simpel : test zelf eens een andere, meer duurzame vorm van pendelen uit, en de Provincie helpt je daarbij. Per deelnemend bedrijf stelt de Provincie daartoe gratis een vloot duurzame vervoersmiddelen ter beschikking van de werknemers : niet alleen fietsen in al hun gedaantes, maar ook bus- en treinpassen, Blue Bikes en carpoolmogelijkheden behoren tot het aanbod. De testperiode duurt telkens twee of drie weken.

In dat eerste jaar van de campagne namen 19 West-Vlaamse bedrijven deel. Heel wat werknemers pikten gretig in op het aanbod, vanuit diverse drijfveren : het testprincipe op zich (40 %), de goedkopere verplaatsingswijze (14 %), de kans op een prijs uit de prijzenpot (12 %) en gezondheidsoverwegingen (11 %).

Elektrische fiets het populairst

De resultaten mogen gezien worden : niet alleen was er bij de deelnemers een tevredenheidsscore van 86 %, de effecten ervan bleven ook na de testperiode duidelijk hangen bij de deelnemers. Want maar liefst 38 % onder hen bleef ook daarna doorgaan met de nieuwe vervoersmiddel.

En onder die alternatieve pendelwijzes blijkt de elektrische fiets verreweg het populairst : meer dan helft (51 %) van de ‘doordoeners’ waren mensen die voor deze nieuwe vervoersmodus kozen. Op de tweede plaats komt de stadsfiets (30 %), op nummer drie de combinatie vouwfiets en trein (6 %) en op 4 de trein (5 %). Opvallend : met de twee laatste formules samengeteld komt de trein aan om en bij de 12 %, daar waar de bus met amper 1 % heel wat minder aantrekkelijk blijkt.

In 2015, het tweede jaar van de campagne (opnieuw 19 bedrijven), werden ongeveer gelijkaardige resultaten behaald. Het aandeel van de blijvers is hier met 53 % nog groter, maar de periode is natuurlijk wel een stuk korter.

Verder werken aan mobibeleid

De Provincie wil met De Testkaravaan niet alleen zoveel mogelijk individuele werknemers over de streep trekken, ze wil de bedrijven ook stimuleren om verder te werken aan een duurzaam woon-werkbeleid. Blijkt alvast dat zowel de bedrijven als de werknemers een aantal aandachtspunten met stip aanduiden voor de toekomst : betere en veiligere fietspaden, e-fietsen voorzien voor het personeel, financiële tussenkomst in de aankoop van elektrische fietsen, ontradend fiscaal beleid voor de bedrijfswagens en betere busverbindingen tussen wooncentra en bedrijventerreinen.

In 2016 zal de Testkaravaan van de Provincie 21 West-Vlaamse bedrijven aandoen en op die manier zo’n 10.000 werknemers bereiken.

Provinciale campagne 'De Testkaravaan' legt schitterende cijfers voor

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier