Poperinge krijgt er twee nieuwe laadpalen bij

Redactie KW

Op de Paardenmarkt werden twee nieuwe elektrische laadpalen voor auto’s in gebruik genomen.

Ook achter de Bertinuskerk, bij het station en op het Provenplein staan al dergelijke palen.

Paul Verhelst, hoofd exploitatiestudies van Eandis: “Eind vorig gingen de eerste 750 van in totaal 2.500 nieuwe publieke laadpalen in Vlaanderen in dienst, waarvan dit jaar al minstens één in elke gemeente of stad. In Poperinge plaatsten we dit jaar al drie laadpalen. Het eerste exemplaar werd ingehuldigd aan de Paardenmarkt. De overige laadpalen bevinden zich aan het Stationsplein en aan het Provenplein. De laadpalen voor auto’s en fietsen achter de Bertinuskerk waren een experiment van Blue Corner. In totaal krijgt de stad negen laadpalen tegen 2020. In 2018 zijn er laadpalen voorzien op het Watouplein en op de parking van de sportzone aan de Ouderdomseweg. Volgend jaar voorzien we nog laadpalen op het Reningelstplein (gepland in de dorpskernhernieuwing), aan het zwembad, op het Oudstrijdersplein en op het Roesbruggeplein.”

Wie zijn wagen elektrisch wil laden, vraagt eerst een soort chipkaartje aan via laadpalen.be, waar men een provider kan kiezen. De opgenomen elektriciteit wordt dan achteraf gefactureerd, net zoals bij het elektriciteitsgebruik in huis.

“Een hybridewagen kan men opladen in twee en een half uur, een vol-elektische in vier uur. Om 30 kilometer te kunnen rijden heeft men 6 KW nodig, wat neerkomt op een kost van zowat 1,5 euro. Indien vandaag iedereen zou overschakelen op elektrisch rijden, zou het net dat niet aankunnen. Maar in de toekomst zullen de elektrische motoren heel wat minder verbruiken, en zal het net krachtiger worden. Nu rijdt slechts 5% van de wagens op elektriciteit“, aldus Paul Verhelst.

In 2017 verschenen de eerste 750 exemplaren in de straat. Laadpaaloperator Allego staat via een concessie in voor de levering, plaatsing en uitbating van de laadpalen.

Burgemeester Christof Dejaegher (CD&V): “Eandis en het stadsbestuur bepalen in overleg waar de publieke laadpalen het best worden voorzien. We houden rekening met het lokale parkeerbeleid, de aanwezigheid van drukbezochte sites, knooppunten van openbaar vervoer en de beschikbaarheid en de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk. Op termijn moet elke eigenaar van een elektrische wagen binnen een straal van 500 meter een publieke laadpaal ter beschikking hebben.”

Uit studies blijkt dat 70% van de laadbeurten gebeurt in en rond de privéwoning. Daarnaast wordt 20% van de oplaadbehoeften ingevuld door bedrijven die meer laadpunten voorzien voor hun werknemers, bezoekers of klanten om op of bij te laden. Publieke laadpalen zijn, samen met die in winkel- of sportcentra, aanvullend goed voor de overige 10%. Ze zijn vooral belangrijk om te kunnen bijladen en de afstanden tussen het opladen thuis (of bij bedrijven) te overbruggen.

Het is de combinatie van alle types laadpunten die elektrisch rijden in Vlaanderen aantrekkelijk en makkelijk moet maken.

Publieke laadpalen zijn ook cruciaal voor wie niet de mogelijkheid heeft in of rond de woning een privé-oplaadpunt te plaatsen. Particulieren kunnen de kosteloze plaatsing van een publieke laadpaal in de buurt bij Eandis aanvragen via een online webtool op www.eandis.be/laadpaal-aanvragen. Het opladen zelf gebeurt tegen betaling, op dezelfde manier als bij de andere 2.500 publieke laadpalen.

(AHP-FTMD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier