Personeel Brugse rechtbank niet akkoord met nieuw parkeerbeleid

Redactie KW

“Vijf euro per dag om te mógen komen werken blijft te veel”, klinkt het eensgezind bij de actievoerders.

De invoering van het nieuwe parkeerbeleid zorgt voor heel wat onrust bij het rechtbankpersoneel van Brugge. De medewerkers kunnen tot de dag van vandaag met een parkeerschijf gratis parkeren net voor het gerechtsbouw langs de Komvest. Vanaf februari 2017 worden die plaatsen betalend én mag je er maximum twee uur blijven staan. Mensen die kunnen aantonen dat ze in het centrum van Brugge actief zijn voor hun job, kunnen wel rekenen op een voordeeltarief van vijf euro per dag. “Een speciaal tarief? Onzin. Vijf euro per dag om te mógen komen werken blijft te veel”, zegt Sylvie Thily. De nakende veranderingen zijn nu al te voelen onder het personeel. “Steeds meer mensen komen al vroeger werken om een plekje te kunnen bemachtigen op de gratis parking. Op die parking kunnen amper een twintigtal mensen parkeren en is eigenlijk voor bezoekers. Dat lost niks op.”

We zien het al gebeuren dat we de rechter moeten onderbreken om de rechtszaal te verlaten om een boete te vermijden

Door het nieuwe parkeerbeleid is het personeel verplicht – indien ze niet willen betalen – om langs de Ringvaart of de Moerkerkesteenweg te parkeren. Vanaf februari geldt daar het parkeren met een blauwe schijf. “Een goede oplossing om daar onze wagen achter te laten is dat niet”, klinkt het bij het personeel. “Op die plaatsen mag je maximaal vier uur aan een stuk parkeren. Het is voor ons praktisch onhaalbaar om snel heen en weer te lopen om onze blauwe schijf te vernieuwen. Wat als we midden in een zitting zitten?”

“We zien het al gebeuren dat we de rechter moeten onderbreken om de rechtszaal te verlaten om een boete te vermijden ….” Bijkomend probleem is dat de blauwe zone vanaf februari aan de overkant van de Ringvaart ligt. “Wat als we voor een gedraaide brug staan? Dan verliezen we nog eens zoveel tijd. Over de middag hebben we amper een halfuur pauze. Het is simpelweg niet haalbaar om in die tijd snel je parkeerschijf aan te passen”, zegt Sylvie Thily. Een van de opties is om met het openbaar vervoer te komen werken. “Wat doe je dan met de mensen die voor hun werk de kinderen afzetten aan school? Met het openbaar vervoer verlies je sowieso heel wat tijd. Het kan niet de bedoeling zijn dat we in het midden van de nacht moeten opstaan om op tijd op ons werk te komen”, aldus Thily.

Volgens schepen van Mobiliteit Annick Lambrecht (sp.a) is het werknemerstarief van 5 euro niet de grootste kritiek op het nieuwe plan. “We zijn ook niet doof voor opmerkingen, als die terecht zijn. Bedrijven die actief zijn in de ‘blauwe’ rand, wezen ons al op het probleem voor hun werknemers. Voor hen hebben we het plan al aangepast: hun personeel krijgt een gratis kaart om in de blauwe zone rond de stad te parkeren. In de binnenstad willen we echt de amper 5.500 plaatsen teruggeven aan de bewoners. Werknemers van de rechtbank, maar evengoed de eigen ambtenaren die in het centrum werken, zullen even moeten wennen. Voor het personeel van de rechtbank lijkt parkeren in de blauwe zone aan de overkant van het water een aanvaardbare oplossing. Het is amper 100 meter van hun werk.”

(MM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier