Oudenburg start met pilootproject voor meer verkeersveiligheid

Redactie KW

Wie door de Zandvoordestraat in Oudenburg rijdt, kan dezer dagen wel even vreemd opkijken. In het midden van de flauwe bocht net buiten de bebouwde kom werd er namelijk een korte rode strook afgebakend met twee witte strepen geschilderd.

De rode strook met witte strepen is geen verdwaald fietspad, maar de eerste van verschillende maatregelen in de straat om het verkeer af te remmen. “In totaal investeren we ongeveer 10.000 euro om de Zandvoordestraat verkeersveiliger te maken”, zegt burgemeester Ignace Dereeper (CD&V). De veranderingen komen er nadat het stadsbestuur heel wat opmerkingen kreeg over overdreven snelheid binnen de bebouwde kom langs de Zandvoordestraat in Oudenburg. “Ik ben zelf eigenlijk ervaringsdeskundige, want ik passeer er meermaals per dag“, aldus de burgemeester. “In Oostende en Zandvoorde kan men niet snel rijden. En daarom trekken heel wat mensen op van zodra ze in Oudenburg zijn om zo snel mogelijk naar de Zandvoordebrug te rijden.”

Evaluatie na zes maanden

Om daar verandering in te brengen komt er een pilootproject. De eerste fase daarvan is nu dus op het midden van de weg te merken. Maar er zullen nog maatregelen komen. “De komende weken zullen we nog een viertal maatregelen treffen“, zegt Dereeper. “Allemaal verkeersremmende zaken. Het zal ongeveer nog een maand duren vooraleer die allemaal in orde zijn. Vanaf dan geven we het zo’n zes maanden tijd en daarna gaan we evalueren. Samen met de politie, want heel wat voorstellen komen van hen uit. We willen zien welk effect de maatregelen zullen hebben.”

Parkeerplaatsen met paaltjes

De andere maatregelen moeten er dan ook mee voor zorgen dat mensen trager gaan rijden langs de bewuste baan. Zo zullen de parkeerplaatsen opnieuw geschilderd worden om ze breder te maken. “Zo zullen er geen spiegels meer afgereden worden“, zegt de burgemeester. Bovendien zullen alle parkeerplaatsen met paaltjes afgebakend worden. Een bewuste keuze om inhalen onmogelijk te maken. “Nu denken sommige bestuurders soms dat het een drievaksbaan is als er geen auto’s geparkeerd staan“, zegt Dereeper. “Die zouden dan zelfs durven inhalen. Maar als daar paaltjes staan, zal dat in de toekomst simpelweg niet mogelijk zijn.” Het werk zelf zal gebeuren door arbeiders van de stad zelf. “Allemaal om te vermijden dat er nog abnormale snelheden behaald worden”, klinkt het.

(TLG)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier