Opnieuw meert er een containergigant aan in Zeebrugge

Redactie KW

Vrijdag meerde in Zeebrugge het onder de vlag van Malta varende containergigant ‘Al Muraykh’ van United Arab Shipping Company (UASC) in het Albert II-dok langszij de containerterminal APMT Zeebrugge.

Het schip is een zusterschip van de eerder dit jaar in Zeebrugge binnengelopen ‘Barzan’. Rond de capaciteit van het schip is er al langer onduidelijkheid. UASC zelf spreekt van 18.800 TEU, twintig voet containereenheden. Insiders maken zich echter sterk dat het schip in feite 19.870 twintig voet containers kan laden, waarmee het, op dit moment, het grootste containerschip ter wereld is.

Is er over de grootte van het schip onenigheid, zeker is dat de ‘Al Muraykh’, en de zusterschepen, het groenste schip ter wereld is. De allernieuwste technologie werd ingebouwd, waardoor het brandstofverbruik van het schip tot 60 procent kon worden teruggeschroefd. Hierbij doen deze schepen, wat uitstoot betreft, het zelfs 25 procent beter dan de zeer strenge normen die pas vanaf 2025 zullen worden opgelegd. Bovendien zijn de schepen van die klasse zo gebouwd dat ze straks, mits kleine aanpassingen, op vloeibaar aardgas (LNG) zullen kunnen varen.

Van Zeebrugge naar Duinkerke en terug

Tijdens de korte plechtigheid naar aanleiding van de aankomst van de ‘Al Muraykh’ wees Philip Sweens, Vice President Trade Management Unit Europe bij UASC, op de afmetingen van het schip. “Als we de Eifeltoren van Parijs en het Vrijheidsbeeld van New York op elkaar zouden plaatsen, dan is deze kanjer nog 10 meter hoger. Als we de volledige containercapaciteit, op één rij en tegen elkaar zouden stapelen, dan hebben we een rij van Zeebrugge naar Duinkerke én terug.”

Philip Sweens onderstreepte de uitgesproken mogelijkheden van Zeebrugge voor deze zeer grote containerschepen. “De haven beschikt over een uitstekende nautische toegankelijkheid, een optimale infrastructuur en gemotiveerde medewerkers.”

“21 dergelijke schepen behandeld”

Hierop repliceerde Carla Debart, managing director van APMT Zeebrugge, dat ‘haar’ terminal zich precies op de behandeling van deze zeer grote containerschepen wil toeleggen. “De voorbije maanden hebben wij bij APMT in Zeebrugge 21 dergelijke ULCC’s (Ultra Large Container carriers) behandeld. Op onze terminal kunnen wij schepen aan met een diepgang tot 16 meter, waarop de containers ’24 wide en 10 tiers high’ staan.”

Ook Joachim Coens, CEO Port of Zeebrugge, toonde zich bijzonder opgetogen met de komst van UASC’s ‘Al Muraykh’. “Met onze ‘groene’ haven bewijzen we andermaal dat we de grootste en ‘groenste’ containerschepen vlot aan kunnen,” zei hij.

(FN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier