Open VLD Westhoek eist behoud van 90 km per uur op vijf gewestwegen in de regio

Redactie KW

Het gaat om de N8 tussen Ieper en Veurne, de N369 tussen Ieper en Diksmuide, de N35 tussen Diksmuide en Veurne, de N355 van Diksmuide naar Nieuwpoort en de N313 tussen Ieper en Hooglede.

Open VLD regio Westhoek heeft tijdens de installatievergadering van het nieuwe bestuur haar standpunt over de mobiliteit in de Westhoek aangescherpt. Aanleiding is de beslissing van Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) om vanaf 1 januari 2017 voortaan 70 per uur de norm te maken buiten de bebouwde kom. Uitzonderingen hierop zijn mogelijk voor de minister, maar is volgens hem bijvoorbeeld ‘nergens verantwoord op de N8, gezien er geen gescheiden fietspad voorzien is. Ook de aanwezigheid van bomen en van bewoning langs deze drukke weg zorgt voor onveilige verkeerssituaties.’

“Door het ontbreken van een snelweg in de Westhoek, zijn bedrijven en inwoners er aangewezen op de gewestwegen”, zo begint het persbericht van Open VLD Westhoek. “De verlaging van de maximumsnelheid betekent dan ook nog langere reistijden, en dus wederom een stap achteruit voor de mobiliteit in de Westhoek en de Westkust.”

Brain drain

“De Raad van State vernietigde in 2015 definitief het plan van ex-minister-president Leterme (CD&V) om de N8 aan te passen met een aantal bypassen. Eerder dit jaar bevestigde minister Ben Weyts nog aan Vlaams parlementslid Emmily Talpe (Open VLD) dat alle modellen opnieuw onderzocht zullen worden, inclusief de doortrekking van de A19. Dat dit wederom tijd zal vergen, behoeft geen betoog. Ook een aantal geplande aanpassingswerken, waaronder de aanleg van vrijliggende fietspaden tussen de bebouwde kommen van Woesten en Vleteren, en de herinrichting van de N8 in Veurne en Alveringem, blijven tot op heden dode letter.”

“Door het invoeren van de 70 km per uur-norm wordt de economie en de mobiliteit in de Westhoek nog verder achteruit geduwd. Ook de brain drain vanuit de Westhoek en de Westkust wordt nog meer aangewakkerd ten voordele van veel beter ontsloten gebieden in Vlaanderen”, vindt Open VLD Westhoek. Daarom ijvert Open VLD Westhoek voor het behoud van de 90 km per uur op de belangrijkste gewestwegen die nu nog dienst doen als alternatief voor het ontbreken van een echte snelweg.

(FJA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier