Oostendse Luchthaven breidt uit met privéluchtvaart

Marcel Buelens (midden) verwelkomt Tim de Meijer (l) en Rob Schreurs op de luchthaven van Oostende
Redactie KW

Een niet onbelangrijke nieuwe speler vestigde zich deze week op de Internationale Luchthaven Oostende-Brugge. Het bedrijf NextGen Aviation Group wil, na succes in Antwerpen, toegankelijke privévluchten en vliegtuigverhuur nu ook in Oostende introduceren.

NextGen Aviation Group werd opgericht in 2011 en is de eerste Belgische firma die instaat wat een ‘advanced fractional ownership systeem’ wordt genoemd, waarbij je gedeeltelijk eigenaar kunt worden van een vliegtuig. Het timeshare-principe, zeg maar. Daarnaast biedt het bedrijf ook zakelijke vluchten in privévliegtuigen aan. Het hoofdkantoor is gevestigd op de luchthaven van Antwerpen, dat ook al door de Franse groep Egis wordt beheerd. Deze week opende NextGen een tweede kantoor op de Oostendse luchthaven en ziet daar een lucratieve toekomst voor weggelegd. “Een privévliegtuig hoeft inderdaad echt niet iets te zijn voor een heel kleine groep lucky few”, legt CEO Tim de Meijer uit. “Ook in onzekere economische tijden bestaat er een markt voor zakelijk vervoer via privévliegtuigen. In de vijf jaar dat onze groep bestaat, groeide ze uit van een kleine starter op de luchthaven van Antwerpen tot een landelijk belangrijke speler. En dat vertaalt zich nu in de opening van dit tweede kantoor in Oostende. Dit zal ongetwijfeld bijdragen aan onze verdere groei waarbij we nu ook onze West-Vlaamse klanten beter van dienst kunnen zijn door onze aanwezigheid in de provincie. Bovendien biedt Oostende nog belangrijke bijkomende voordelen zoals een 24/7 ondersteuning”, aldus de Meijer.

Alle comfort

NexGen Aviation Group biedt verschillende mogelijkheden en diensten aan. Zo verhuurt de groep een achttal vliegtuigen – met of zonder crew en waarvan er één toestel permanent in Oostende blijft – en organiseert ze vluchten specifiek voor zakenmensen. “Die kunnen dankzij hun privévliegtuig dan in alle rust reizen, zonder afleiding, lange wachttijden en met alle comfort aan boord. Het meest unieke in ons aanbod is de mogelijkheid dat verschillende eigenaars samen een vliegtuig aankopen. Dat drukt de prijs aanzienlijk en maakt een privévliegtuig toegankelijker voor een veel grotere groep geïnteresseerden”, aldus nog de Meijer. NextGen Aviation biedt ook deskundige begeleiding aan bij de aankoop en het management van een vliegtuig. Het bedrijf vliegt op 2.500 luchthavens in Europa, waaronder het populaire Franse skioord Courchevel, berucht om zijn moeilijke landingsbaan en het Lido in Venetië. De prijzen om privé te vliegen zijn wel niet min: het intekengeld bedraagt 1.500 euro aan instapkosten en vanaf 750 euro per vluchtuur, afhankelijk van het type vliegtuig.

Een privévliegtuig hoeft echt niet iets te zijn voor een heel kleine groep lucky few

Opgetogen

Luchthavenuitbater Egis is opgetogen met de komst van het nieuw bedrijf en is meteen bereid om fors in te investeren in privévluchten. “Dit segment ontbrak nog in Oostende”, stelt Marcel Buelens, CEO van de luchthaven. “NextGen Aviation heeft sinds 2011 een belangrijke rol gespeeld op de markt van de privéluchtvaart in Antwerpen en zal dit ongetwijfeld hier ook doen, want er is nood aan een dergelijke service in Oostende. Daarom koesteren wij ook plannen om te investeren in bijkomende faciliteiten voor de private luchtsector, met onder meer de bouw van een nieuwe terminal en kantoren langs de Nieuwpoortsesteenweg. Dat wordt in investering van vijf à tien miljoen. De timing zal afhangen van de financieringsmodaliteiten. In het verleden mochten we al sterren als Lady Gaga, Jean-Claude Van Damme en Pierce Brosnan ontvangen. Zij moesten langs de algemene terminal passeren, maar houden van wat meer discretie. Daar zullen wij met de nieuwe voorzieningen voor kunnen zorgen. Bovendien zal dit alles de plaatselijke economie ook ten goede komen. In het Franse Le Toucquet komen landen ieder weekend om en bij de honderd privévliegtuigen met toeristen. Dat moet hier ook kunnen”, aldus nog Marcel Buelens.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier