Ook belangrijk voor West-Vlamingen : werken aan knooppunt Aalter starten op 1 maart 2016

Redactie KW

Het op- en afrittencomplex aan de E40 voor wie uit de richting van Tielt en Ruiselede komt, wordt vanaf maart grondig aangepakt.

De herinrichting van het op- en afrittencomplex in Aalter (E40) is één van de ‘missing links’ in het Vlaamse wegennetwerk. Een ontbrekende schakel die vlot verkeer in de omgeving hindert. West-Vlamingen die er dagelijks voorbij moeten, kennen het probleem : elke avond staan er files op de E40 richting Oostende ter hoogte van de afrit Knokke-Heist/Aalter. Het verkeer dat de snelweg in Aalter verlaat, moet aanschuiven. Dat komt omdat de afrit aansluit op een rotonde die niet is aangepast aan de grote toevloed van verkeer. Het gevolg is dat zowel het doorgaande verkeer op de snelweg als het lokale verkeer in de regio vertraging oploopt. Dat leidt tot heel wat tijdverlies en sluipverkeer.

Bovendien is de huidige situatie onveilig. Fietsers rijden op smalle fietspaden naast deze drukke wegen of op de rotonde. Ook voor het autoverkeer is de situatie ver van ideaal. De files ter hoogte van de rotonde hebben een terugslag tot ver op de rechterrijstrook van de E40 richting Oostende, die normaal voorbehouden is voor afslaand verkeer.

Ook belangrijk voor West-Vlamingen : werken aan knooppunt Aalter starten op 1 maart 2016

De herinrichting van het op- en afrittencomplex in Aalter moet voor een vlotte verbinding tussen de E40 (Brussel-Oostende) en de N44 (Aalter-Maldegem) zorgen, die in Maldegem aantakt op de E34 (Knokke – Antwerpen). Door lokaal verkeer van doorgaand verkeer te scheiden, vermindert ook de verkeersdruk op het onderliggende wegennet.

De herinrichting omvat de aanleg van nieuwe fietspaden in de buurt van het op- en afrittencomplex. De fietspaden zijn volledig gescheiden van de rijbaan. Zo kunnen fietsers vlot en veilig hun weg verder zetten. Het verkeer ter hoogte van de afrit Oostende zal vlotter kunnen doorstromen. Zo blijft de rechterrijstrook op de E40 richting Oostende voorbehouden voor het afslaande verkeer.

Verkeer dat van de Tieltsesteenweg (N37), beschikt over een tweede oprit, die aansluit op de noordelijke rotonde

Met drie lokale rotondes en een fly-over kiest het Agentschap Wegen en Verkeer voor een veilige en vlotte doorstroming van het verkeer. Het is een bewuste zet om fiets-, auto- en vrachtverkeer zo veel mogelijk te scheiden, wat de veiligheid ten goede komt.

Ook belangrijk voor West-Vlamingen : werken aan knooppunt Aalter starten op 1 maart 2016

De bestaande oprit richting Oostende verdwijnt. Verkeer komende van Maldegem kan via een aparte by-pass vlot de E40 oprijden. Verkeer dat van de Tieltsesteenweg (N37) of de Steenweg op Deinze (N409) komt, beschikt over een tweede oprit, die aansluit op de noordelijke rotonde.

De afrit richting Oostende blijft bestaan, maar zal dichter bij de E40 liggen. Ook de op – en afritten in de rijrichting van Brussel blijven behouden, maar worden wel heraangelegd.

Fietsers kunnen via aparte tunnels onder de zuidelijke rotondes passeren, veilig afgescheiden van het drukke auto- en vrachtverkeer. Ter hoogte van de carpoolparking komt er een veilige oversteekplaats, voorzien van een middenberm.

Ook belangrijk voor West-Vlamingen : werken aan knooppunt Aalter starten op 1 maart 2016

Om het doorgaand verkeer op de E40 tijdens de werken zo weinig mogelijk te hinderen zal een tijdelijke brug ten zuiden van de E40 gebouwd worden. De verbinding noord- zuid zal altijd mogelijk zijn ofwel via de Tieltsesteenweg, ofwel via de Steenweg op Deinze.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier