Oerwoud van borden in Tielt: vaak ongezellig en soms ook fout

xxx. (Foto WME)
Redactie KW

Het is logisch dat door de werken op de Ringlaan er meer omleidingsborden in het centrum staan, maar toch. Wie zijn ogen goed de kost geeft, ziet een oerwoud aan borden. Kriskras door elkaar, in allerlei kleuren en maten. Onoverzichtelijk, ook naar de stadsdiensten. Of, wat straatnaamborden betreft: onduidelijk, onleesbaar of ontbrekend. De uniformiteit is zoek. Almaar meer meer Tieltenaren voelen zich gehinderd door die ‘visuele vervuiling’.

Minister Joke Schauvliege (CD&V) verbiedt binnenkort te grote of te felle reclameborden langs de kant van de weg. Vaak gaat het om flitsende en bewegende beelden. Maar niet alleen die zorgen voor visuele overlast. Almaar meer inwoners van Tielt storen zich aan het onoverzichtelijk kluwen van borden. Een aantal borden geeft ook foute of volledig achterhaalde informatie.

Burgers letterlijk de weg wijzen is vaak de eerste vorm van communicatie voor wie in de stad komt. Vaak zijn straatnaamborden – niet het minst in de deelgemeenten – ook onleesbaar of zelfs niet meer beschikbaar.

Voorbeeldfunctie?

Minder belangrijk in tijden van gps? Tot je de hulpdiensten nodig hebt en niet weet – als buitenstaander – waar je precies bent. Er wordt bijvoorbeeld gevraagd om huisnummers correct op te hangen, dan mag de lokale overheid ook starten met voor eigen deur te vegen en zelf in de juiste bewegwijzering te voorzien.

Els De Rammelaere. (Foto RN-a)
Els De Rammelaere. (Foto RN-a)© RN KRANT VAN WEST-VLAANDEREN

Of niet? Burgemeester Els De Rammelaere: “Mooi is die kakofonie niet. Het kan altijd beter en daar doen we als stad wel inspanningen voor. Bij het afleveren van vergunningen voor reclame rond tijdelijke manifestaties onderzoeken de stadsdiensten altijd wat de relevantie van de vraag is. Indien zij dat nodig achten, dan leggen zij ook beperkingen op. Een nieuw programma laat ons ook toe tijdelijke werven en omleidingen beter op te volgen en te controleren naar correcte opstelling van de werfsignalisatie. Vanuit de bevolking krijgen wij net dikwijls de vraag naar meer signalisatie, en dan vooral rond de beveiliging van werfzones. Dit bekijken de stadsdiensten altijd in samenspraak met de politie. Dezelfde vraag keert terug wanneer het op parkeerregimes aankomt. Daar gebruikt de stad zonale borden, en vaak krijgen we de opmerking dat de bestuurder niet wist in welke zone hij zich bevond. Sommige mensen vragen dus net naar meer borden, in plaats van minder. Tot op vandaag is er ook nog vanuit geen enkele hoek vraag naar een actieplan.”

“Vanuit de bevolking krijgen wij net dikwijls de vraag naar meer signalisatie”

Aansprakelijkheid

“We zijn als stad gebonden aan een wettelijk kader, en als bestuur dienen wij ons daaraan te houden. Het verkeer, (openbare) werken, de inname van openbare domeinen, parkeren… daar moet je de voorschriften volgen en de wettelijke signalisatie plaatsen. Daarnaast heb je ook de ondersteuning van evenementen en signalisatie van gebouwen en bedrijven. Bij werken moeten we erop toezien dat de aannemer de voorschriften volgt. Leggen we de regels naast ons neer, dan zal het stadsbestuur uiteindelijk aansprakelijk zijn voor eventuele ongevallen.”

“Wat de uniformiteit in onze borden betreft, we kunnen wel kijken of het op termijn haalbaar is die borden van een terugkerend logo te voorzien. Op verkeersborden mogen we vanzelfsprekend geen logo’s plaatsen. Maar laat ons eerst de grootste wegenwerken voltooien, zodat de tijdelijke signalisatie kan verdwijnen, en we dan verder kunnen evalueren.”

Gemeenschapswacht

“De stad heeft nog twee stadstoezichters in dienst. Zij ondersteunen de stadsdiensten waar nodig. We voorzien op korte termijn ook de indiensttreding van een gemeenschapswacht, die naar de toekomst toe, samen met de technische dienst, eventueel ook een rol zou kunnen spelen bij het aanpakken van de borden.”

“Dit alles terzijde, denk ik dat we als stad toch wel dringendere problemen hebben. Een stad in beweging vereist nu eenmaal verkeersborden. We zitten in een maatschappij met een overdaad aan regels en daar zijn wettelijke verplichtingen nu eenmaal aan gekoppeld. Daar kunnen wij als stadsbestuur helemaal niet van onderuit. We hebben een plicht tot signalisatie, en we moeten de mensen maximaal ondersteunen met correcte informatie rond verkeersafwikkeling bij werfzones en manifestaties. Correcte opstelling van signalisatie is trouwens ook heel belangrijk voor de hulpdiensten.” Op de vraag naar de huidige toestand van onleesbare straatnaamborden, reageerde burgemeester Els De Rammelaere echter niet.

(MH-LVA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier