OCMW Kortrijk plant busvervoer tussen Aalbeke en Rollegem

OCMW Kortrijk zal volgend jaar busvervoer tussen Aalbeke en Rollegem organiseren. "
Axel Vandenheede

OCMW Kortrijk plant in 2018 een proefproject waarbij het busvervoer organiseert tussen de dorpskernen van Aalbeke en Rollegem. “Een bevraging toont aan dat er daar vraag naar is”, stelt OCMW-voorzitter Philippe De Coene. De Okra-afdelingen van Aalbeke en Rollegem juichen dit initiatief toe. “Al vragen we wel dat de bus verschillende haltes aandoet.”

Al een aantal jaar rijden er geen bussen van De Lijn meer van Aalbeke naar Rollegem (en omgekeerd). Wie toch van de ene deelgemeente naar de andere wil met de bus, moet via het station van Kortrijk reizen. Een tripje van… 53 minuten. En dat terwijl de twee kernen amper 3 kilometer van elkaar verwijderd zijn. “Schepen van Mobiliteit Axel Weydts gaf recent nog maar eens aan dat de bediening van De Lijn in sommige deelgemeenten een pak beter zou kunnen“, stelt OCMW-voorzitter Philippe De Coene (SP.A).

Verbetering daarin is bovendien niet aan de orde. “Er maakten amper mensen gebruik van die verbinding”, is te horen bij De Lijn. Philippe De Coene: “Daarom hebben stad Kortrijk en OCMW Kortrijk zelf al bekeken of er een oplossing voorhanden is. In de zuidelijke deelgemeenten deden we bovendien een enquête wat betreft mobiliteit. “We bevroegen een 140-tal gezinnen”, legt Lieselot De Vlieger van wijkteam Zuidelijke Rand uit. “Daaruit bleek dat velen dagelijks naar een andere deelgemeente gaan om bijvoorbeeld boodschappen te doen of om naar de bank of mutualiteit te gaan. Daarvoor nemen de meesten de wagen.”

Meerwaarde

“De bevraging leerde ons bovendien dat, als er opnieuw een bus tussen Aalbeke en Rollegem zou rijden, één op vijf mensen regelmatig die bus zou nemen”, aldus Bart Denys. Hij is de coördinator van de wijkteams. Philippe De Coene: “Daarom start het OCMW een proefproject op. We zullen begin volgend jaar een busje aankopen dat ook minder mobiele mensen kan vervoeren. Het project zal in mei, juni 2018 starten en één jaar lopen, zodat we daarna een grondige evaluatie kunnen maken. He busje zal elke weekdag viermaal heen en terug rijden – 9 uur, 11 uur, 14 uur en 16 uur – en iedereen zal er gebruik van kunnen maken.” Eén rit zal wellicht 1 euro kosten.

Bij Okra Rollegem en Okra Aalbeke staan ze positief tegenover een dergelijk initiatief. “Een aantal leden van onze afdeling rijdt niet of niet meer met de wagen”, stelt Christiane Verhaeghe, voorzitter van Okra Aalbeke. “Als er dan eens een activiteit is in bijvoorbeeld Rollegem, ik denk aan de kerstmaaltijd, raken ze daar niet altijd even gemakkelijk. De bus kunnen ze niet nemen en dus moeten ze iemand aanspreken om hen naar daar te brengen en ook te gaan halen.”

Ook bij Okra Rollegem juichen ze het project toe. “Er reden vele jaren bussen van De Lijn tussen Rollegem en Aalbeke, maar blijkbaar maakten te weinig mensen er gebruik van“, stelt Lucien Kints. “Dat Rollegemnaars nu opnieuw de bus zouden kunnen nemen naar Aalbeke, zou een goede zaak zijn: velen gaan regelmatig naar De Weister.”

Genoeg stopplaatsen

“Wel dring ik erop aan dat er niet zomaar een busje wordt ingelegd, maar dat er goed bekeken wordt welke noden er zijn”, gaat Lucien verder. “Vervoer tussen enkel Rollegemplaats en Aalbekeplaats is bijvoorbeeld nutteloos. De mensen die de bus willen nemen, zouden toch minstens in hun eigen straat moeten kunnen opstappen. Als je een bus inlegt voor mensen die minder mobiel zijn, kan je niet verwachten dat ze eerst zelf een stuk moeten wandelen naar een stopplaats of dat ze iemand moeten vragen om hen naar een halte te brengen.”

OCMW-voorzitter De Coene wil rekening houden met de opmerkingen. “We zullen op zoek gaan naar een goed evenwicht tussen het aantal stopplaatsen en de duur van een rit. Het is dus niet de bedoeling dat het busje in één rechte lijn tussen Aalbekeplaats en Rollegemplaats zal rijden. Maar het busje mag ook niet op te veel plaatsen stoppen, want anders zal de rit te lang duren. Tijdens het proefproject zal er hoe dan ook bijgestuurd worden.” Nadien zullen stad en OCMW bekijken of ze ook op andere plaatsen dergelijk busvervoer kunnen organiseren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier