Nog twee jaar wachten op volledig verbod doorgaand vrachtverkeer in Tielt

Schepen van Mobiliteit Guido Mehuys gaf toelichting bij het proefproject rond doorgaand vrachtverkeer in Tielt. © Ronny Neirinck
Redactie KW

Aan een twintigtal aanwezigen werd tekst en uitleg gegeven over een nieuw tijdelijk politiereglement dat vanaf 26 september komaf moet maken met doorgaand zwaar verkeer in de stadskern.

Doorgaand zwaar (+ 3,5 ton) vrachtverkeer zal niet langer door de Deken Darraslaan, Sint-Michielstraat en Stationsstraat mogen rijden. Het gaat om een proefproject dat binnen zes maanden geëvalueerd wordt, in nauw overleg met het Vlaams Gewest en de politie. Die zal toezien op de naleving van het nieuwe reglement: tot en met 9 oktober preventief, daarna met effectieve boetes. De komende weken worden op tientallen plaatsen verbodsborden geplaatst, zowel door de stad Tielt als door de diensten van het Agentschap Wegen en Verkeer voor wat betreft de gewestwegen.

De datum, maandag 26 september, lijkt alleen lukraak gekozen. “Op dat moment wordt de spoorweg ter hoogte van het station een tijdje afgesloten voor werken aan de wissels”, legt schepen van Mobiliteit Guido Mehuys (SP.A) uit. “Op het moment dat de spoorweg onderbroken is, zal het zwaar verkeer toch niet kunnen passeren, dus koppelen we beide zaken.”

Wachten op Sint-Amandstraat

Het traject Felix D’hoopstraat – Grote Hulststraat – Kasteelstraat – Meulebeeksesteenweg zal een uitzondering vormen, zodat zwaar verkeer tussen bedrijventerrein Huffesele en het hoofdwegnet (N37, Ringlaan, red.) mogelijk blijft. Op kruispunt ‘de vierhoek’ wordt het voor zwaar verkeer evenwel verboden links- of rechtsaf te rijden, richting Sint-Michielstraat of station.

Een volledig verbod op doorgaand vrachtverkeer – en het beëindigen van de uitzondering – zal pas mogelijk zijn na de verbreding van de Sint-Amandstraat, die dan als zogenaamde ‘zuiderring’ kan dienst doen. Dit is voorzien binnen twee jaar.

(RDV/Foto RN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier