Nog minstens drie jaar loketten in station Poperinge

Redactie KW

Ook voor het station zelf ziet de toekomst er rooskleurig uit.

De loketten in het station blijven nog minstens drie jaar bestaan. De NMBS zal investeren in een totale renovatie van het dienstgebouw naast het station, en er komen 40 parkeerplaatsen bij.

Burgemeester Christof Dejaegher (CD&V): “Het feit dat wij enkele weken geleden principieel beslisten om als stad financieel bij te dragen voor het behoud van de loketten in het station, heeft de NMBS met ons aan de onderhandelingstafel gebracht. De loketten blijven dan ook nog zeker drie jaar open.”

De stad heeft immers heel wat oudere inwoners die niet zo snel met de automaten en de digitale verkoopkanalen zullen vertrouwd raken

Aangezien steeds meer treinreizigers de biljettenautomaten en online verkoopkanalen gebruiken om hun treinbiljet aan te kopen (nu zowat een derde), heeft de NMBS beslist om het loket in het station Poperinge op termijn te sluiten. De inactiviteit of ‘dode tijd’ van het personeel is er 64%, de grens ligt op 60%. Tijdens weekdagen stappen gemiddeld 539 reizigers op de trein in Poperinge.

De datum van sluiting van de loketten is nog niet bepaald. In het station zijn er ‘s ochtends en ‘s avonds nog een aantal rangeeractiviteiten, in Ieper is er daarvoor geen plaats. Hierdoor is er iemand van B-TR nodig voor de veiligheid, deze persoon neemt ook het commerciële gedeelte voor zijn rekening. Als deze personen niet meer nodig zijn, dan pas worden de loketten gesloten. Dit kan het geval zijn als B-TR beslist om ander treinmaterieel op de spoorlijn in te zetten.

Poperinge is bang dat na de sluiting van de loketten heel wat inwoners met de auto naar het station Ieper zullen rijden om vandaar de trein te nemen. De stad heeft immers heel wat oudere inwoners die niet zo snel met de automaten en de digitale verkoopkanalen zullen vertrouwd raken. Een daling van het aantal reizigers zou de afschaffing van het station kunnen betekenen. Bovendien is het station Poperinge een eindstation en zijn er veel Franse studenten die er de trein nemen naar Brussel, Namen of Louvain-la-Neuve. En volgens de taalwet mogen de automaten alleen werken in het Nederlands.

Burgemeester Christof Dejaegher: “In het stationsgebouw kunnen eventueel ook andere functies worden gehuisvest zoals wachtruimte voor busreizigers, het verstrekken van toeristische informatie, het inrichten van Blue-bike deelfietsen, de organisatie van een pakjesdienst, een verkooppunt voor producten van De Lijn enz.”

De NMBS benadrukt dat zij blijven investeren in het station van Poperinge, de treinen blijven er ook stoppen. Zo plant de NMBS in 2015-’16 een volledige renovatie van het dienstgebouw, infrastructuurbeheerder Infrabel plant in 2016 spoorwerken en de NMBS zal in 2017 de bestaande parking uitbreiden met 40 parkeerplaatsen.

(AHP-foto MD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier