Nieuwe Roeselaarse stationscomplex officieel ingehuldigd

© STEFAAN BEEL
Jos Remaut

Na bijna zeven jaar van werken werd deze morgen het nieuwe stationscomplex in Roeselare officieel in gebruik genomen. Dat gebeurde met de nodige toespraken en de onthulling van een gedenkplaat.

Prominenten van dienst waren algemeen directeur Patrice Couchard van NMBS Stations, directeur Suzy Costers van De Lijn West-Vlaanderen, directeur Jochen Bultinck van Infrabel en burgemeester Kris Declercq van Roeselare. Zij werden verwelkomd door de Roeselaarse mobiliteitsschepen Griet Coppé.

NMBS, Infrabel, De Lijn en Stad Roeselare investeerden samen meer dan 50 miljoen euro in de vernieuwing van de stationsomgeving van Roeselare. Een nieuw, comfortabel bus- en treinstation, ruime fietsenstallingen, een ondergrondse parking en een autoluw plein met veel groen geven zuurstof aan de stad.

Tien jaar geleden kampte de stationsomgeving van Roeselare met verkeerscongestie. Het Stationsplein was een verzadigd verkeersknooppunt waar auto’s zich vaak vastreden en waar voetgangers en fietsers niet veilig konden wandelen of fietsen. Tegelijk boden het trein- en busstation niet langer het comfort dat NMBS en de Lijn hun reizigers willen geven.

NMBS, Infrabel, De Lijn en de stad sloten een samenwerkingsovereenkomst en bundelden hun expertises en middelen om de stationsomgeving samen om te bouwen tot een hedendaags verkeersknooppunt, waar fietsers en voetgangers ruimte genoeg hebben om zich veilig te verplaatsen.

Het busstation, dat vroeger onder het spoorviaduct huisde, ligt nu achter het station, in de zone waar vroeger nog auto’s konden rijden. Onder het busstation vinden in een ondergrondse parking 550 auto’s een plek. Er is ook een uitgebreide fietsenstalling met plaats voor 884 fietsen.

Het oude stationsgebouw met zijn gesloten, betonnen wanden maakte plaats voor een nieuw pand met veel glas. De stationshal, waarin centraal de loketten staan en waarvan de trapwanden zijn verfraaid met kunstwerken van leerlingen van de stedelijke kunstacademie, is met liften en roltrappen verbonden met de perrons. Die zijn verhoogd om het op- en afstappen van de trein te vergemakkelijken.

In het nieuwe stationsgebouw is er naast een politiekantoor ook ruimte voor het fietspunt en diverse winkels en kantoren. Deze ruimte zijn op vandaag wel nog niet allemaal ingevuld.

Kroonstuk op het autoluwe plein voor het station zijn de speelse waterspuitkopjes. Het standbeeld ‘Spelende kinderen’ van de Roeselaarse beeldhouwer Isidoor Goddeeris, dat vroeger ook al op het stationsplein stond, kreeg er een toepasselijke plek.

De realisatie van dit project nam meer dan tien jaar in beslag. In 2007 al werd de samenwerkingsovereenkomst ondertekend, en in 2011 startten de werken. De NMBS investeerde 32 miljoen euro in dit project, Infrabel 7,7 miljoen, De Lijn 3,1 miljoen en de stad Roeselare 12,4 miljoen, waarvan 2,2 miljoen gesubsidieerd door de Vlaamse en Europese overheid. Samen dus zo’n slordige 55 miljoen euro.

Toch wel indrukwekkend voor een station als Roeselare, dat eigenlijk geen spoorknooppunt is en slechts twee sporen in gebruik heeft.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier