Nieuwe markeringen loodsen Kortrijkse fietsers veilig naar school

De maatregelen moeten het fietsen van en naar school in Kortrijk veiliger maken. © Archief
Redactie KW

De eerste schooldag betekent dat heel wat fietsers opnieuw de Kortrijkse binnenstad doorkruisen. Voor de veiligheid van die fietsers acht de stad het belangrijk dat zowel automobilisten als fietsers zelf goed de plaats van de fiets op de weg kennen. De afgelopen dagen werden dan ook nieuwe fietsemblemen en pijlen aangebracht in de binnenstad, terwijl langs de Erasmuslaan en de Universiteitslaan brede fietspaden werden gemarkeerd.

De noord-zuid as die loopt langs de Overleiestraat, Budastraat Leiebrug, Leiestraat, Grote Markt en Doorniksestraat, verbindt de binnenstad van Kortrijk met de twee belangrijkste fietsassen: het Jaagpad langsheen de Leie en het Guldenspoorpad. Vanaf 1 september gebruiken de scholieren weer massaal deze noord-zuid as om met de fiets naar school gaan. Zo heeft de Budastraat soms pieken van meer dan 2.000 fietsers per dag.

Gemengd verkeer

De stad Kortrijk bracht daarom fietsemblemen en pijlen aan langsheen die drukbefietste route. Ze tonen de aanwezigheid van fietsers in deze straten met gemengd verkeer en zorgen dat de automobilisten voldoende afstand houden bij het kruisen. Ook de Budastraat – fietsstraat kreeg duidelijkere markeringen.

“In onze binnenstad hanteren we het principe van gemengd verkeer – zone 30”, verduidelijkt schepen van Mobiliteit Axel Weydts. “In de praktijk betekent dat wel vaak dat de fietser wat aan de kant wordt gedrukt door de wagens. Dat kan ik zelf als dagelijks fietser ook ervaren. Daarom hebben we nu overal fietsmarkeringen aangebracht. Ik roep ook op om elkaar te respecteren in het verkeer.”

Nieuwe fietspadenmarkering richting Vives en KULAK

De Erasmuslaan is een alternatieve fietsverbinding naar Hoog Kortrijk, onder andere naar de studentencampussen Vives en Kulak (de belangrijkste verbinding is de N50 zelf). De stad vernieuwde alle fietsmarkeringen in de Erasmuslaan en de Universiteitslaan. Het stuk tussen de brug over de E17 en de Elzenlaan kreeg bredere fietspaden en ter hoogte van de kruisingen met zijstraten wordt een opvallende rode markering aangebracht.

Dit is nodig om mogelijke conflicten tussen fietsers en verkeer uit de zijstraten te vermijden. De rijweg werd ook visueel versmald met een volle witte lijn die geluid maakt als erover gereden wordt. Zo is er ook een grotere afstand tussen de volle witte lijn en het fietspad, wat de fietsers meer plaats geeft.

Er werd niet gekozen voor gewone wegenwerf maar voor duurzame markeringen. Deze zijn in aankoop duurder. Op zo’n drukke as is de meerkost zeker te verantwoorden. Want de markeringen moeten minder snel vernieuwd worden. Bovendien zijn ze bestand tegen benzine, olie, sneeuw en vorst. De markeringen hebben goede reflecterende eigenschappen door het nastrooien met glasparels.

“Tijdens Kortrijk Spreekt op toer voor studenten kwam de vraag naar goede fietspaden richting campussen. Ook de nieuwe campusrector van de KULAK vond dit een belangrijke vraag”, aldus schepen Weydts. “Volgens ons een terechte wens. Daarom werd er nu geïnvesteerd in deze brede, duidelijke fietspaden aan beide kanten van de weg.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier