Nieuwe halte Kortrijkse trambus in zicht

In oktober 2015 liep al een grootschalig proefproject met de trambus tussen Kortrijk en Hoog Kortrijk. © JVGK
Redactie KW

Deze zomer nog eindigt de studie naar de knelpunten op het traject van een trambus tussen Kortrijk en Hoog Kortrijk. Meteen daarna kan de kosten-batenanalyse van start gaan. De trambus wordt daarin met andere vervoersmiddelen vergeleken.

In oktober 2015 liep in Kortrijk een groot proefproject dat het gebruik van een zogenaamde trambus in de stedelijke omgeving uitprobeerde. De Lijn West-Vlaanderen evalueerde die test vrij positief. “Al merkte men wel op dat de wegen vandaag niet voorzien zijn op de komst van een trambus”, klinkt het bij Vlaams parlementslid Bert Maertens (N-VA). “De test bleek toen onvoldoende om een gefundeerde beslissingen te kunnen nemen over het al dan niet invoeren ervan in Kortrijk.”

Een doorstromingsstudie, die alle knelpunten op het traject in kaart brengt, begon in oktober 2016 en eindigt deze zomer. “Op basis van de opmerkingen die daaruit naar voor kamen, werkt het studiebureau de rapportage af. Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) neemt daar kennis van en start daarna het vervolgtraject op“, aldus Bert Maertens.

De studie naar de doorstroming dient als uitgangspunt voor de opmaak van de uiteindelijke maatschappelijke kosten-batenanalyse. Daarin worden verschillende vervoersmiddelen tegen elkaar afgewogen, waaronder de trambus.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier