Nieuwe fietsersbrug over kanaal Brugge-Oostende

Redactie KW

Er komt een nieuwe fietsersbrug over het kanaal Brugge-Oostende. Het stadsbestuur verleende positief advies.

Eerder al werd door Ruimte Vlaanderen een vergunning afgeleverd voor de heraanleg van het kruispunt van de N31 en de Bevrijdingslaan. De vraag voor aanleg van een nieuwe fietsersbrug over het kanaal, in het verlengde van het fietspad langs de verkeerswisselaar, is onderdeel van deze heraanleg. Dit fietspad maakt deel uit van het fietsroutenetwerk rond Brugge.

Impact

De fietsersbrug komt naast de N31 over het kanaal Brugge – Oostende. Het fietspad komt aan de westelijke zijde. Ten oosten van de N31 bevinden zich het bedrijventerrein Waggelwater en de campus van het AZ Sint-Jan. De fietsersbrug wordt zo aangelegd, dat de impact op het landschap minimaal is.

Bij het ontwerp van de aanleg van de nieuwe verkeerswisselaar ter hoogte van het kruispunt van de N31 met de Bevrijdingslaan, werd het nieuw aangelegde fietspad, aan de westzijde van de N31 doorgetrokken. De aanvraag voorziet het verder verlengen van dit fietspad met aansluitend de bouw van een nieuwe fietsbrug over het kanaal Brugge – Oostende, een aansluiting op de Vaartdijk Zuid en op de Steenkaai. Deze werken kaderen in de aanleg van het fietsroutenetwerk “Groene Gordel Brugge” en kaderen in het fietsplan van de Stad.

Talud

Het fietspad loopt evenwijdig met de Expresweg N31 aan de westelijke zijde en komt in het talud van de N31. Het fietspad sluit in het zuiden aan op het fietspad dat langs de nieuwe verkeerswisselaar loopt. Voor de aanleg van het fietspad dient het talud langs de N31 te worden uitgebreid. Op een afstand van ongeveer 190 m splitst het fietspad in twee. Langs de N31 gaat het fietspad verder in helling omhoog naar de fietsbrug. Het tweede fietspad gaat naar beneden, waar wordt aangesloten op de Vaartdijk Zuid.

Aan de noordzijde komt het fietspad eveneens in het talud van de N31. Hier wordt het tussen de N31 en de parallelweg geplaatst. Net als aan de zuidzijde is ook hier halverwege het niveauverschil tussen de fietsbrug en de Steenkaai een keerpunt voorzien. Zo kan men vlot op de Steenkaai aansluiten. Ter compensatie van de te rooien bomen worden nieuwe bomen aangeplant langs het fietspad. De taluds zullen worden aangelegd als groene bermen.

Verlichting

Schepen Franky Demon vat samen: “In het ontwerp is ervoor gezorgd dat de impact op de omgeving zoveel mogelijk wordt beperkt. De nieuwe fietsbrug komt op 4.00 m van de bestaande brug van de autoweg. De steunpijlers komen in het verlengde van de pijlers van de bestaande brug. Door het bundelen van het fietspad met de Expresweg wordt de ruimte-inname beperkt. De fietspad wordt in het talud van de autobrug geplaatst. De ruimtelijke impact wordt nog verder beperkt, doordat op de hellingen halverwege een keerpunt wordt voorzien. Zo wordt de lengte van het fietspad gehalveerd. Op deze manier worden ook de rechtstreekse aansluitingen op de Steenkaai en de Vaartdijk Zuid gerealiseerd. Het is tevens belangrijk dat de fietsersbrug goed verlicht wordt. Ook in het donker of bij schemering moet het een goede fietsverbinding zijn.”

(SVK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier