Nieuw voetbalstadion voor Club Brugge een stapje dichterbij

Redactie KW

In een voorlopig milieu-effectenrapport zet het studiebureau Grontmij de deur op een kier voor een nieuw voetbalstadion voor Club Brugge langs de Blankenbergse Steenweg. Heikel punt is de mobiliteit van en naar de nieuwe voetbaltempel.

Het rapport is duidelijk : nu al creëert het Jan Breydel mobiliteitsproblemen en geluidshinder, een uitbreiding van Olympia tot een stadion met 40.000 zitjes is te nefast voor het milieu. Een nieuw stadion krijgt een genuanceerd positief rapport. Of er een of twee Brugse ploegen spelen, maakt volgens de studie geen enkel verschil voor het milieu, omdat de matchen toch alterneren.

De studie stelt dat er nood is aan groene buffers rond het stadion en compensaties voor de landbouw via ruilgronden. Want momenteel zijn er weiden op de plek waar Club een nieuw stadion wil bouwen. De mobiliteit vormt de grootste angel. Uit studies blijkt dat 21.000 van de maximaal 40.000 voetbalsupporters met de auto naar het stadion afzakken. Als je rekent op twee và drie supporters per auto, betekent dit dat de voorziene parking voor 7.200 auto’s in het nieuwe stadion onvoldoende ruim is. Minstens 1.000 auto’s zouden terecht moeten kunnen in nieuwe randparkings, liefst ten zuiden van Brugge, aan de inkomen van de stad, ter hoogte van Kinepolis.

Extra afrit

Het rapport pleit voor een meer doorgedreven ‘modal split’ : meerdere vormen van vervoer naar het stadion, met meer gebruik van fiets, pendelbussen en openbaar verover. Bovendien zou de site goed moeten ontsloten worden, met aparte toegangen voor het verkeer dat via de N31 Expresweg (supporters uit Brussel en Gent) en de nieuwe autoweg A 11 (supporters uit Maldegem en Antwerpen). Ook een nieuwe bypass – een aparte op- en afrit voor het stadion langs de N31 Expresweg dringt zich op.

Het gaat slechts om een voorlopig rapport, waarop een gemengde werkgroep met alle actoren in dit dossier nog hun opmerkingen kunnen formuleren. Eind november moet het definitief milieu-effectenrapport aan de Vlaamse regering overhandigd worden, zodat die het regionaal stedelijk gebied definitief kan inkleuren en bepalen wat groen blijft, waar er mag gevoetbald worden en waar kantoren en bedrijven mogen gebouwd worden.

De Brugse urbanisatieschepen Franky Demon stelt : ” De realisatie van een nieuw groot voetbalstadion aan de Blankenbergsesteenweg is zeker niet onmogelijk met bufferende maatregelen. Naar mobiliteit toe zijn er zeer grote ingrepen en investeringen nodig.” (SVK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier